Pages

Subscribe:

Monday, July 5, 2010

Santai: TuahJebat


Pada suatu hari, Tuah diperintahkan untuk mengadap Tuanku kerana dia telah mengacau dayang-dayang tuanku dengan tanpa izin Tuanku.

“Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik harap diampun.” Jebat, Lekir, Lekiu dan Kasturi datang mengadap.

Beberapa ketika kemudian…..

“Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik harap diampun.” Tuah pula menjelma sambil diiringi dua bodyguard Tuanku.
“Apakah hukuman yang patut kita bagi kat Tuah ni?” Tuanku meminta pendapat dari Bendahara.
“Patik rasa… kita bogelkan saja dia ni… ok tak?” cadang Bendahara.
“Tengkorak hang!!!” first time Tuanku memaki Bendahara.
“Beta rasa, beta nak jatuhkan hukuman bunuh kat dia. Orait! Bunuh dia!! Bawa penderhaka ni keluaq dari sini!” murka Tuanku.
“Tapi Tuanku…” Tuah bersuara.
“Tak dak tapi-tapi lagi. keputusan muktamad… sebarang surat menyurat tidak akan dilayan.” Tuanku mencelah.
“Kalau surat rayuan?” Tuah cuba untuk menyelamatkan dirinya.
“Tak boleh” Tuah dibantah lagi.

Tiga hari kemudian…..

“Arggh…argghhh…” Jebat mengamuk di sekitar istana.
Apabila Jebat hendak menikam Tuanku, dua orang bodyguard Tuanku menolak Jebat lalu jatuh ke tanah.
“Eh…eh…eh…aaa…kan dah jatuh” Kemudian Jebat bangun semula dari terjatuh dan memaki bodyguard tersebut.
“Ni awat hang kurang ajaq sangat ni? Sapa yang ajaq hang hah?” tengking Jebat.
“Pak hang…” Pengawal itu menjawab dengan ringkas tapi jitu.

And than, Jebat terus menikam kedua-dua bodyguard tersebut tanpa belas kasih sayang. Tuanku dan Bendahara sedang berkira-kira untuk melarikan diri….

“Kegarisan… sedia… cabut!!” Tuanku dan Bendahara mengambil langkah seribu.
“Woi!! Penakut punya orang…berani mai laa…” Jebat menjerkah.

Maka, Tuanku lari menyembunyikan diri di rumah Bendahara.

“Menyesal Beta jatuhkan hukuman bunuh pada Tuah.” Tuanku mengeluh.
“Tuanku, andaikata Tuah masih bernafas tatkala ini, apakah kiranya tuanku akan memaafkan dia?” Bendahara kembali bersuara. Teragak-agak dan bimbang dengan tindakan tuanku yang bakal dihadapinya.
“Yes laaa..” jawab Tuanku.
“Yang sebenaqnya Tuah masih hidup lagi, Tuanku…” Bendahara serba salah untuk memperkatakannya.
“Betui ka? Yes…yes…yes… lepaskan dia, tak perlu ikat jamin.” Tuanku kembali ceria. Bak kata pepatah... ‘saluran ceria anda’.

“Eh? Sat, sat, kalau Tuah tak mati, kat mana dia sembunyi?” tanya Tuanku kehairanan.
“Ooo, sebenaqnya macam ni”
“Macam mana?” tanya Tuanku tidak sabar.
“Sat lah, ni nak cerita.” Balas Bendahara dengan nada keras.
“Masa Tuanku jatuhkan hukuman mati ke atas Tuah, Patik tidak sanggup membunuhnya. Maka dengan itu patik cadangkan kepada Tuah bahawasanya cubalah akan ujibakat Akademi Fantasia musim terkini. Berbekalkan bakat yang sedia ada, Tuah pun terpilih kerana orang yang pergi ke ujibakat tersebut kebetulan cukup-cukup 12 orang saja.” Terang Bendahara dengan ghairahnya hinggakan beliau lupa akan hukuman yang bakal dijatuhkan oleh Tuanku kelak.
Berbekal dengan reaksi yang penuh tersirat itu, maka Tuanku pun bertanya lagi.
“Jemput Tuah balik ke sini.”
“Eh! Tak boleh Tuanku, sebab undiannya masih berada di tahap selamat.” Serta merta Bendahara memintas.
“Mmm... mmm... dan mmm... Baiklah, suruh seluruh rakyat supaya tidak mengundi Tuah pada minggu ini.” Arah Tuanku.

Maka Tuah pun tergugur dari Akademi Fantasia tersebut…

Pada suatu hari, Tuah bertemu dengan saudara-maranya.

“Eh? tu abang Tuah kan?” Lekiu bersuara
“Ha’ah lah…tengok bulu kaki pun aku tau dah.” Lekir pulak bersuara.

Lekiu pun menepuk bahu Tuah.
“Eh!” Tuah terkejut sambil membuka silatnya.
“Eh? ni Lekir kan?” Tuah bertanya.
“Oooh…Lekir…lama tak jumpa..hah! ni sapa plak ni? Aku tak berapa ingat lah..”
“Lekiu…”
“Ooh..Lekiu…” lalu Lekiu melompat ke atas Tuah.
“Hah! Ni mesti Kasturi kan?” Tuah mengagak. Tepat sekali tekaannya. Lalu mereka berpelukan antara satu sama lain.

“La ni aku dengaq Jebat duk buat ranggi semacam ja. awat hangpa tak bunuh dia?” Kata Tuah.
“Kami memang nak bunuh dia. Tapi kami ketaq ni… ketaq…” Lekir menjelaskan fakta auta.
“Emmm… nampak sangat hangpa ni mandom!” Tuah pasrah.
“Hang pasai apa pulak?” Tanya Tuah kepada Kasturi.
“Aku minat kat adik dia… nanti adik dia tak nak kahwin dengan aku pulak.” jawab Kasturi.
“Emmm… hang pun karut jugak…” Pasrah sekali lagi.
“Hah! Hang Lekiu?” Tuah terus bertanya. Harapan yang terakhir.
“Aku… dulu dia belanja aku makan aiskrim, tak kan aku nak bunuh dia kot?” Lekiu pun memberikan jawapan yang sama.

“Awat lah hangpa semua mandom sangat… hah? Kat mana rumah dia? Aku nak pi laa jugak” giliran Tuah pula yang menunjukkan ranggi.
“Nah, hang ambil alamat ni…” Lekiu bagi alamat Jebat kepada Tuah.

Setibanya di destinasi….
“Hei…hei…hei…hei Jebat, lebih baik engkau turun, kalau engkau tak nak turun, kau tunggu situ sampai aku datang…” Tuah menyerang ke rumah Jebat.
“Ish… sapa yang kacau tengah malam ni? Hah! Hang nak apa?”
“Eh? Laaa… silap rumah. Sorry laa.” Tuah mengeluh.
“Err… tumpang tanya pak cik, rumah Jebat kat mana?” Tuah buat-buat tanya untuk cover malu.
“Tuu… kat belakang kandang kambing sana tu..” kata pak cik tersebut sambil menunjukkan ke arah rumah tersebut.

And than again…
“Hoi Jebat!!! Aku datang nak bunuh hang…” jerkah Tuah.
“Apa dia? Eh! Abang Tuah… bukan hang dah mati ka?Jebat bersuara dengan nada selamba rock bodo.
“Aku datang nak bunuh hang… hiaah!!!” Tuah terus menyerang.
“Aku tak nak dibunuh…” lalu Jebat mempertahankan dirinya.
“Oop…oop…oop…cup..cup…mana aci… hang pakai pedang, aku tak dak.” Tuah berkata.
“Ooo…hang nak pedang jugak ka?Jebat Tanya lagi.
“Haa…laa…” Tuah berkata pulak.
“Nah! Pilihlah yang mana hang nak. Saiz A, saiz B, saiz C…” Jebat offer pedang yang dijualnya.
“Yang mana brutal… kalau yang ni… tak tajam. yang ni lah” Tuah mengetest salah satu pedang tersebut.
“Hiaah!!!” Tuah terus menyerang Jebat dan Jebat terus mengelak. Tindakan refleks.
“Emmh.. aku saja nak test ja… tu pun dah kia… mandom hang ni” Tuah memerli Jebat.
“Ooo… ok… aku nak buka silat akulah” Jebat membuka Tai Chi.
“Eh! masuk lubang pulak dah.” Jebat terpijak lubang di sekitar rumahnya.
“Rumah pun berlubang… nampak sangat nak kia.” Tuah terus memerli Jebat.
“Aku pun ada laa… aku nak bukak paranawe…” Tuah menunjukkan aksinya.
“Oop…oop.. kita pakai tradisional punya dah laa.” Jebat membalas.
“Ish…. malaslah aku nak guna pedang… aku dah katam dah silat ni..” kata jebat dengan bangganya disertakan dengan perasaan riak.
“Hiaah!!!” Jebat menyerang Tuah, Tuah menangkis serangan tersebut lalu menikamnya.
“Nah! Ambik hang… aku cucuk hang… tak nak pakai pedang sangat.” lalu pedang ditusuk ke perut Jebat.
“Mmmmbeekk…”
“Ha...ha..ha… mati pun boleh buat lawak lagi… ha…ha..” Tuah ketawa dengan sekuat-kuatnya.

Tiba-tiba…
“Err… Tuah, hang cuba tikam aku balik… Hang tikam aku tadi tak kenalah… masuk celah ketiak aku ja.. geli tau dak!”
“Macam mana kita buat tadi hah? Aku dah tak ingat laa…” Tanya Tuah kepada Jebat.


“ Cut! Cut! ok… kita berehat dulu dalam sepuluh minit. Nanti kita sambung balik” kata director kepada pelakon-pelakonnya.

Maka tamatlah satu penggambaran yang akan dimuatkan dalam sebuah filem terbitan syarikat tersebut.


Cerita ini telah dipersembahkan oleh Pasukan Pengakap Sekolah Menengah Teknik Tunku Abdul Rahman Putra, Pulau Pinang (SMTTAPR) di dalam satu perkhemahan yang telah diadakan di MRSM Balik Pulau… dan telah mendapat johan dalam perkhemahan tersebut. (2001)

1 comments:

Putry Amouy said...

JOIN NOW !!!
Dan Dapatkan Bonus yang menggiurkan dari dewalotto.club
Dengan Modal 20.000 anda dapat bermain banyak Games 1 ID
BURUAN DAFTAR!
dewa-lotto.name

Post a Comment