Pages

Subscribe:

Friday, June 26, 2009

Ada Apa Dengan Thiqah?


Bolehkah kita mengikirafkan orang yang tidak memakai kopiah atau berseluar jean ini sebagai tidak Thiqah? Ramai yang tersalah tafsir dengan pengertian ini. Ramai juga yang fasih akan hal ini namun terpaksa menyekat kemajuan minda kerana abang-abang atau kakak-kakak terdahulu telah menerapkan cara pemikiran sebegini. Terpandang saja insan yang sedemikian lalu kepercayaan tidak layak diletakkan ke atasnya. Mungkin pada pandangannya insan ini tidak layak untuk memimpin hanya kerana penampilannya yang berbeza dengan ahli gerakan lain. Sehinggakan untuk menerima nasihat atau pandangan seseorang itu perlu dilihat dari segi pemakaiannya? Jika memakai seluar ‘jean’ biru bermakna kata-katanya TIDAK BOLEH diterima dan TIDAK LAYAK digunapakai? Kopiah putih tidak menghiasi kepala atau tidak memakai tudung labuh cadangannya mesti DIBANTAH SEKERAS-KERASNYA?


Benar. Kita perlu mendaulatkan Islam dengan menampilkan akhlak-akhlak di dalam Islam termasuklah cara berpakaian. Namun, dari segi pemikiran bukan semuanya tidak boleh digunapakai. Seperti di dalam berorganisasi atau berpersatuan, tidak perlu kesemua ahli jawatankuasa perlu diberi keutamaan hanya kepada ahli satu gerakan. Adakalanya perlu juga diserapkan dengan individu-individu yang mungkin sedang mencari-cari jalan yang sesuai dengan kehendaknya. Dari sini, mungkin kita boleh memberikan pengenalan kepadanya kepentingan berjemaah. Tak usahlah kita melenting apabila kita mengetahui ada di kalangan ahli kita yang programnya terdapat orang yang bukan ahli gerakan ataupun hanya ‘orang biasa-biasa’. Di dalam ‘orang biasa-biasa’ ini terdapat cara pemikiran yang mungkin lebih hebat atau lebih bermutu untuk diaplikasikan di dalam gerak kerja kita bersama. Dan bukannya hanya dilihat dari aspek PEMAKAIANnya sahaja! Untuk pencapaian objektif yang berkesan perlu utamakan kemahirannya dan bukan pada fikrahnya.


“Ana nak tanya, kenapa anta masukkan orang yang bukan dari ahli gerakan kita ke dalam program anta? Apa gunanya kami ni yang satu gerakan dengan anta? Apakah kami ni tak berguna untuk program anta?”


“Awak kan sibuk. Banyak pula program yang awak handle. Tak kan program ini pun awak nak handle? Selesaikan yang ada dulu. Terima kerja bertimbun tetapi hasilnya entah ke mana. Fahamkan Fikr Aulawiyat”


“Ana terkilan dengan anta. Anta tak utamakan ahli gerakan sendiri. Anta lebih pentingkan orang yang berfikiran jumud dari menerima ahli gerakan sendiri di dalam program ini. Dan anta tidak pernah serius di dalam gerak kerja”


“Kalau saya tak serius, mesti orang takkan ikut dan laksanakan apa yang saya minta”


“Anta tak serius! Anta selalu buat lawak bodoh setiap kali meeting. Kemudian selama satu jam meeting, selama satu jam jugalah anta selalu senyum. Mana sifat serius anta?”


“Senyum itu kan sedekah, ia juga membuatkan orang lain mudah dan senang bekerja dengan kita.”


“Anta jangan serapkan memikiran jumud orang lain ke dalam minda anta! Jaga thiqah anta sebelum anta dikenakan tindakan displin nanti!”


“Huh?” masalah hati terus berlaku hanya disebabkan cara pemakaian dan pemikiran ahli gerakan.

Kita sering dikhabarkan bahawa “Jangan dilihat sesebuah buku hanya pada kulitnya, lihatlah apa yang terkandung di dalamnya”. Jadi? Jika dilihat pada cara pemakaiannya, perkataan apa lagi yang akan berkumandang jika bukan perkataan ‘Tidak Thiqah’? Bukan mudah untuk membentuk ahli yang lahir dari keluarga yang bukannya berpendidikan agama. Adakalanya ahli gerakan yang pernah mendapat pendidikan dari SRJK (C) atau SRJK (T) juga mampu memberikan idea yang tidak terfikir oleh orang yang mendapat pendidikan luar negara. Mungkin idea yang dilontarkannya sering mendapat tentangan oleh kebanyakkan ahli gerakan sedangkan idea itu yang menaikkan kehebatan dan izzah ahli gerakan, tidak siapa tahu akan hal ini. Kerana masing-masing terpaksa melemparkan istilah ‘Jumud’ ke arah orang lain dengan memartabatkan cara pemikiran kendiri.


“Salam.. asif ganggu, ustaz! Boleh x meeting nanti bawa apa yang nak dibincangkan?”


“Orait! Don’t worry (^~,)v”


“Dan lagi satu, ana harap anta dapat menjaga thiqah anta dalam bermesej”


“……”


Begitu juga dengan istilah ‘izzah’ yang sering disalahfahami. “Tunjukkan izzah anta dalam meeting nih!”. Jika difikirkan secara logik, apa perlunya menampilkan izzah pada ahli gerakan sendiri? Jika ditampilkan kepada orang lain, mungkin tidak menjadi kisah. Sesama ahli pun mahu menunjukkan izzah? Huh! Jumud sungguh cara pemikiran sebegini!


Berbalik kepada thiqah…

Menyanyi lagu Nsync, “Anta tak thiqah!”

Menonton filem Transformer, “Anta tak thiqah!”

Bersembang dengan rakan sekelas, “Anta tak thiqah!”

Buat tugasan berkumpulan di kafe, “Anta tak thiqah!”

Bermesyuarat tidak memakai baju berkolar, “Anta tak thiqah!”

Pergi BP Mall membeli barang keperluan, “Anta tak tsiqah!”

Menaiki motorsikal RXZ, “Anta tak tsiqah!”

Menulis artikel ‘Bicara Tentang Cinta’, “Anta tak tsiqah!”


Jadi, Ada Apa Dengan Tsiqah?


2 comments:

BaBbliNg BaR0nNESs said...

Salam.
Ya Allah, first time iv found n n3 dat is so close 2 my heart.
knp ye prangai these so-called-pious people?

background, prsonaliti yg bbeza, mnyebbkan ana bnyak mnrima 'that cold look', juga dfitnah, prnah jga dkata futur.
letih.mmg letih.
memula msuk islmic club pun sume org pdg seblah mata, siap diumpat lg oleh senior yg mmakai tdung plg labuh.
tp ada minoriti yg prcaya pd ana, maka ana bsyukur.
Hidayah tu milik Allah, so please dont look down on those kaum 'biasa-biasa'.
Patutla barisan prjuangan hanya bebudak religious background n x skola agma, pondok etc
bile nk start usrahkan bbudak freehair, lesb, etc?
Kerana dgn kaum ni, cara pndekatan lain, dan mayb kaum pious takut imej ke'muslimah'an terjejas kot.

~Sorry, this comment contains a lot of pent-up anger~

tp ana igt, prjuangan ini krana Allah.
mka smestinya xbole bpatah balik.

Shazwani Mazuki said...

Salam..tertarik sgt dgn artikel ni..
setuju 100%..
x semestinya y nmpk imej islamik (berkopiah @ btudung labuh) dpt beri komitmen / berakhlak sbgmana y dharapkan..
hakikatnya hanya dia dan Allah maha mengetahui..
wallahualam.

Post a Comment