Pages

Subscribe:

Sunday, May 10, 2009

Menjana Pemikiran Kreatif

Pemikiran jenis ini dilihat sebagai keupayaan melihat sesuatu daripada pelbagai sudut.Stail ini dapat menghasilkan pelbagai cara bagi malakukan sesuatu. Pemikiran kreatif menunjukkan cirri-ciri berikut :


1) Sengaja menghasilkan idea baru, konsep baru dan tanggapan baru. Ada kalanya idea-idea iniseolah-olah ‘gila-gila’ dan mencabar fikiran logik.


2) Mengutamakan cara lain bagi melihat sesuatu yang sedang difikirkan. Maksudnya, ia cuba lari daripada cara biasa melihat sesuatu.Semakin banyak sudut pandangan yang digunakan.semakin baik.


3) Pemikiran ini sengaja menghasilkan idea-idea yang dapat memeranjatkan fikira-fikiran biasa.


4) Pemikiran ini menganggap idea yang baik tidak perlu kelihatan logik. Ia gemar menggunakan logik sonsang. Sebagai contoh, biasanya orang sapu garam pada ikan sebelum digoreng, Tetapi logik sonsang mengatakan goreng ikan dulu,baru sapu garam.



Secara kesimpulannya, pemikiran kreatif digunakan bagi menyelesaikan masalah, mencipta peluang-peluang baru, dan menyokong idea-idea yang bertentangan dengan fikiran semasa.



p/s: Dalam berdakwah perlunya pemikiran kreatif. Jangan dikatakan jumud atau un'tqisah' pada individu yang bersifat sebegini. Gabungkan segala kekreatifan yang ada dalam diri dan tampilkan dengan identiti yang baru. (^c^)/ Takbir!!



dipetik dari

http://nurjannah87.blogspot.com/2009/05/thinking-way-to-success-siri-1.html



0 comments:

Post a Comment