Pages

Subscribe:

Friday, March 27, 2009

Rindu Sang Penasyid


Agak lama juga telinga ini sepi dari mendengar lagu-lagu nasyid baru dari kumpulan nasyid tempatan. Selepas hujung tahun lalu, ketika Nuriman menyertai pertandingan Festival Nasyid MAKUM yang berlangsung di UTM Skudai, sempat juga menjamah lagu-lagu yang penciptanya dari kalangan mahasiswa-mahasiswa dari universiti tersebut.

Selepas kemunculan kumpulan ‘Nice’ yang mempamerkan lagu-lagu berentak kontemporari seperti ‘Bicara Hatiku’, ‘Sesekali Diuji’, ‘Metafora’, ‘Sesuci Maryam’, ‘Delusi Ummi’, dan lain-lain lagi yang boleh dikatakan sedap telinga mendengar. Menanti pula kumpulan yang baru wujud yang diberi nama D’MenC atau pada pandangan lelaki, namun sehingga kini albumnya tidak kunjung jelma.


Dua hari yang lalu, saat jari ini ‘godek-godek’ bermain dengan tetikus komputer melayari alam maya, ku temui lagi satu perkembangan baru dari kumpulan Inteam yang tampil dengan album terbaru mereka yang bertajuk ‘Allahu Rabbi’. Memperkenalkan sepuluh buah lagu baru dan apa yang menariknya penampilan kali ini lebih kepada ‘Reunited’ atau gabungan semula insan-insan yang pernah berada dalam kumpulan inteam satu ketika dahulu. Mengekalkan Rahim, Syah dan Hazamin sebagai ahli kumpulan Inteam yang sedia ada, ditampilkan bersama Suhaimi dan juga Syam (DeHearty) menjadikan inteam kini berlima.


Semalam di kedai Jay, sakali lagi aku melayari alam maya untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai kumpulan Inteam, temui pula satu lagi album baru yang ditampilkan oleh kumpulan UNIC yang bertema Langkah Tercipta, namun album ini lebih kepada kompilasi lagu-lagu dari album terdahulu. Apa yang menariknya turut dimuatkan bersama empat buah lagu baru. Antaranya, ‘Jalan Pulangku’, ‘Bicara Tentang Cinta’, ‘Hanyut’ dan ‘Langkah Tercipta’.


Wujud juga album yang dirakam semula dari Kumpulan Rabbani - Nostalgia Nadamurni. Lagu yang pernah popular sekitar tahun 80-an, 100% rakaman semula dengan alunan muzik yang ‘Easy Listening’. Antara lagu-lagu yang dimuatkan adalah, Bila Nur Melimpah Di hati, Ibu Mithali, Al-Hijrah (feat Us Amal), Sunnah Berjuang, Sifat 20, Nun Di Sana, Indahnya Hidup Bersama Ilahi, Mana Milik Kita, Jasa Petani, Ayyu Zikra (feat Us Amal).

Mudah-mudahan informasi ini mampu mengubat hati dan juga rindu sang penasyid.

0 comments:

Post a Comment