Pages

Subscribe:

Monday, March 23, 2009

LPIM : Laluan Penyebaran Informasi Mahasiswa


“Berdakwahlah tidak kira di mana antum berada”. Petikan kata-kata dari seorang insan yang bernama Ustaz Rahmat Abdullah, seorang murobbi dari Indonesia yang menjadi inspirasi utama para pejuang Islam kini. Tidak kira di mana antum berada. Walau apa keadaan kita. Walau apa kelebihan kita. Setiap insan perlu bersyukur dengan apa yang ada. Dan perlu diingat, apa yang kita ada itulah perlu di’ada’kan pula untuk orang lain yang bergelar muslim. Tujuannya? Agar Islam kian subur selamanya di muka bumi ini.

Tidak semua orang dapat menerima pandangan kita hanya dengan kata-kata tanpa bukti kukuh. Tidak juga semua orang dapat menerima cara kita hanya dengan menceritakan sirah nabi. Ada individu yang kiaskan Islam ini dengan analogi, dengan filem animasi. Ada juga individu yang menyampaikan dan menarik insan untuk terus suburkan Islam dengan kaedah bernasyid. Tidak kurang juga individu yang menggunakan kepakaran yang ada dan diajarkan kepada orang lain sekaligus menyeru insan tersebut untuk menggunakan ilmu yang diberikan itu di laluan yang betul.


LPIM. Lajnah Penerbitan, Informasi dan Multimedia. Bidang yang penulis ceburi secara tidak sengaja. “Anta perlu cari pelapis” kata seorang sahabat. “InsyaAllah”. Penulis tahu bukan selamanya penulis berada di Lapangan Kampus. Akan tiba masanya penulis perlu berkhidmat untuk Gerakan Islam di luar sana. Bagaimana di kampus? Penulis perlu cari pengganti.


Alhamdulillah. Setinggi-tinggi kesyukuran penulis panjatkan kepada Yang Maha Esa. Sehingga ke hari ini penulis telahpun bertemu dengan ramai rakan sefikrah dengan penulis. Dengan menjadikan bidang Penerbitan dan Multimedia sebagai medan dakwah. Yang memegang kalimah “Hanya Kerana Allah” di jiwa. Kini, penulis mampu meninggalkan Lapangan Kampus dengan secangkir senyuman. Kagum! Sudah ada penyambung.


Bermula dengan Amir Yusuf mengambil alih bidang kepimpinan penulis sebagai Ketua Lajnah Penerbitan, Informasi dan Multimedia Kelab Iqra’ 2008 (LPIM-KI). dibantu oleh Hazwani Abd Hamid sebagai timbalannya. Sebelum ini dipimpin oleh Khairul Anuar Johari sebagai pengerusi LPIM-KI 06 yang akhirnya menjadi Exco Penerbitan, Informasi dan Multimedia (EPIM-MPP 07) dibantu oleh Shazwani Golbaha sebagai timbalan LPIM-KI 06. Amir Yusof lebih memfokuskan ‘Movie Maker’ dan ‘Blogspot’. Amir Yusuf jugalah yang bertanggungjawab mewujudkan Blog Kelab Iqra’ (ki-uthm.blogspot.com). Khairul Anuar pula hanya tumpukan perhatian pada Risalah (Fikr-KI & Info MPP). Syazwani Golbaha (Movie Maker) dan Hazwani Hamid (Fikr-KI).


Berganjak ke tahun 2009. Kepimpinan Lajnah Penerbitan, Informasi dan Multimedia Kelab Iqra’ terus diambil alih oleh dua insan yang juga berasal dari negeri utara iaitu Ameerul Asri bin Rosli sebagai Ketua LPIM-KI 09 yang dibantu oleh Azila Johari sebagai timbalan. Ameerul lebih memfokuskan bahagian ‘Adobe Photoshop’ dan ‘Ulead Movie Studio’. Namun, individu ini lebih agresif ke arah bidang kewartawanan yang kini sedang cuba untuk mewujudkan ‘skuad wartawan’ Kelab Iqra’ yang dinamakan sebagai ‘iqrakini’. Azila Johari yang pernah menjadi Kartunis Majalah Gen-Q Kelab Iqra’ hanya memfokuskan bahagian penerbitan risalah Fikr KI. Siapa pula selepas mereka ini?


Perjuangan LPIM-KI tidak terhenti di sini. Masih ada lagi figur yang bakal ditampilkan ke hadapan. Antaranya Helmi Adnan merupakan pembantu kepada Ameerul dalam penghasilan poster atau banner dan apa saja yang berkaitan dengan perisian ‘Adobe Photoshop’. Sahabat rapatnya Syahidi Sokri juga mahir dalam bidang yang sama. Buktinya ketika Program Sinar D’Acheh II, hampir keseluruhan poster yang wujud adalah hasil kreativiti Syahidi Sokri yang merupakan sukarelawan Sekretariat Sinar D’Acheh II dan dibantu oleh Syafiq Mat Jap yang juga mahir dalam bidang yang sama.


Dua tiga individu yang memegang jawatan dalam Biro Perhubungan dan Penerbitan Jawatankuasa Kolej Kediaman (JKK) yang turut membantu Kelab Iqra’ dalam meng’izzah’kan Islam di kampus. Antaranya Muslim (JKK-TSN), Faheem (JKK-Melewar) dan Syed Ashraaf (JKK-Perwira). Aniq Azraei yang baru berjinak-jinak dalam penggunakan Perisian ‘Adobe Photoshop’ sudah mula untuk menghasilkan Banner yang bakal terpampang di ruangan Tun Dr. Ismail (TDI) tidak lama lagi. Seorang lagi sahabat yang baru menjelajah ke dunia Blogspot dan juga ‘Movie Maker’ iaitu Hazrul Faez yang kini bermastautin di TSN. Tidak ketinggalan sahabat di LPIM yang berperanan untuk memeriahkan Yahoo Group Sahabat Iqra’ (YGSI) dengan ‘Tazkirah Bersama’ iaitu Jawarhir Md Taha yang menggunakan ‘nick name’ sebagai budak_kedah dan juga Haniff Ibrahim yang merupakan sahabat baik kepada Jawarhir. Turut membantu sebagai Sahabat LPIM-KI: Muzzammil, Engku Nasri, Azlan Hamdan, Asfah Rizal, Junaidi, Hanif Zainuddin, Nur Fithri, Ahmad Afnan. Juga sahabat dari kemasukkan 2008.


Kepada kaum hawa LPIM-KI, penulis mohon maaf kerana tidak mengetahui kelebihan yang anda miliki. Syaza, Hafizah Rahim, Norazwa, Intan Norhaliza, Siti Noor Azilah, Nur Syameera, Farhana Md Yusof, Anis Shahirah, Nor Syazwani Ghazali, Suliza Mohd Zakhir, Nur Adibah Mohd Aslah, Fairus Yakkob, Nurul Hidayah Abd Latif, Nur Darina, dan juga sahabiah kemasukkan 2008 yang turut sama membantu. Mantan LPIM-KI yang masih lagi aktif di dalam YGSI iaitu Bunyamin yang kini berada di Langkawi, Ameer Izuan di Selangor dan juga Syahida Abd Majid di Jordan.


Teruskan perjuangan kalian di dalam Lajnah Penerbitan, Informasi dan Multimedia tidak kira di mana jua anda semua berada. Semoga secebis usaha yang kita lakukan ini bakal menjadi saham kita di akhirat nanti. Pelbagaikan uslub dakwah di muka bumi. Menjana Minda Multimedia. Kita semua berada di LALUAN PENYEBARAN INFORMASI MAHASISWA. Sekalung penghargaan buat anda Pejuang Islam! Student Power! Hidup Islam!



0 comments:

Post a Comment