Pages

Subscribe:

Sunday, March 15, 2009

Promosi : Peranannya Di Dalam Program


“Dipetik semula dari Majalah Kelab Iqra [Gen-Q] sebagai renungan bersama.”


“Apa yang Unit Promosi buat sebenarnya?”. Inilah kata-kata yang sering kedengaran sewaktu post-moterm setiap kali selesai satu program dijalankan. Pasti Unit Promosi dan Unit Teknikal akan di’hentam’ jika program yang dilakukan hanya dihadiri oleh segelintir peserta. Hah! Siaplah Unit Promosi dalam Post-Moterm nanti. Persoalannya, wajarkah Unit Promosi dipersalahkan 100%?

Unit Promosi biasanya ditugaskan untuk menghasilkan poster program, banner atau apa-apa sahaja bahan bercetak bagi sesuatu program dan ianya bertujuan untuk memberitahu kepada seluruh warga kampus akan hadirnya sesuatu program. Unit promosi bukan sahaja ditugaskan kepada yang mahir dalam menghasilkan rekabentuk poster atau banner sahaja sebaliknya Unit Promosi juga perlu memainkan peranan penting bagi menjayakan program justeru menjadikan objektif program tersebut tercapai dengan jayanya. Amat rugilah sekiranya program ilmiah ini hanya dihadiri segelintir mahasiswa dan mahasiswi atau hanya di sekitar ahli kelab semata-mata.

Cuba kita singkap kembali, bagaimana sambutan hadirin pada program Seminar Gejala Murtad yang diselitkan di dalam Minggu Pemurnian Sahsiah (MANIS ’08)? Bagaimana pula sambutan pada program Islamic Medical Seminar (ISMAR) yang diselitkan di dalam Minggu Aspirasi Sahsiah (Emas ’08)? Bukankah kedua-dua program ini dapat sambutan yang membanggakan? Bagaimana promosi yang dilakukan?



Setelah diteliti, salah satu faktor utama adalah semua ahli jawatankuasa (AJK) mempunyai rasa tanggungjawab dalam melakukan tugas masing-masing dan memikirkan bahawa program ilmiah ini mesti dikongsi dengan warga kampus. Atas kesedaran inilah yang menyebabkan AJK program tersebut memainkan peranan mempromosikan program tersebut biarpun mereka berada di unit lain. Kedua-dua program ‘Seminar Gejala Murtad’ dan ‘Islamic Medical Seminar’ mempunyai starategi yang sama iaitu dengan membahagikan AJK kepada dua fasa. Fasa pertama adalah semua unit melakukan justifikasi tugas masing-masing manakala fasa ke-2 adalah dengan menjadikan kesemua unit sebagai ‘Unit Promosi’.

Sebagai contohnya Pengarah dan Timbalan Pengarah melekatkan risalah di sekitar kolej kediaman, Unit Teknikal mengambil tugasan untuk membuat pengumuman di setiap kolej kediaman, Unit Protokol mengedarkan Handbill kepada penghuni kolej kediaman dan Unit Promosi menghasilkan poster dalam pelbagai versi supaya dengan rekabentuk poster yang berbeza mampu menarik perhatian sesiapa sahaja yang melihatnya. Dengan cara ini sedikit sebanyak telah menjayakan promosi program tersebut.

Secara nyatanya, promosi perlu dimainkan oleh semua AJK program dan bukannya hanya tertumpu pada Unit Promosi semata-mata. Ianya amat penting bagi memastikan ilmu pengetahuan dapat disebarkan dan sekaligus dapat diamalkan di dalam kampus.

“Semoga artikel ini menjadi panduan dan juga dapat diamalkan untuk mempromosikan Program Kelab Iqra’ yang bakal tiba pada 19 hingga 21 Mac ini iaitu “Sambutan 10th Years KI”.



0 comments:

Post a Comment