Pages

Subscribe:

Monday, May 25, 2009

Sebuah Kepulangan


“Siapa yang tak nak balik kampung?” Semua insan pastinya ingin pulang ke kampung halaman. Berjumpa dengan mak ayah. Bertemu semula dengan rakan-rakan yang telah lama terpisah yang mungkin terpisah sejak mengetahui keputusan SPM. Ingin bertemu pada cuti semester? Jangan haraplah. Rakan lama mungkin sudahpun mempunyai komitmen yang lain. Ada yang meneruskan pengajian ke tahap yang lebih tinggi, ada juga mengikut keluarga yang hidup secara nomad iaitu suka berpindah randah. Ada juga rakan yang kini sudahpun bergelar ayah. Pulang ke kampung untuk menggali semula kenangan indah sewaktu kecil bermain ’ligan-ligan’ dengan selipar di tangan, main police entry, aci-aci duduk, berbasikal keliling taman, ngorat awek kampung yang tak pernah dapat (zaman jahiliyah) dan lain-lain aktiviti yang mengiktirafkan kita sebagai budak nakal. Saat ini juga aku perlu mesrakan semula lidahku dengan perkataan-perkataan ”Ayaq mengaliaq ataih pasiaq, ulaq melingkaq ataih pagaq, kalau buat loklaq dan buat ketegaq, tampaq dahi lempaq dalam ayaq acaq”. (^^o)/ Kedah Sejahtera!!!


25 Mei 2009. Pantasnya masa berlalu. Baru semalam rasanya mendaftar masuk ke universiti, kini bakal meninggalkan pula zaman universiti. Penuh dengan pengalaman pahit, manis, masam, masin yang pastinya rasa pengalaman ini lebih dari ’ayam masak tiga rasa’. Wei! Mengarut apa nih? Pasaipa plak penulisan aku lain macam kali nih! Huh!


Bermula dari tahun 2003 dan kini 2009, bermula dengan nama Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) dan kini Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), bermula dengan hanya dua fakulti iaitu Fakulti Kejuruteraan dan Fakulti Teknologi Kejuruteraan, kini sudahpun mempunyai enam fakulti. Bermula dengan peta kuittho yang berbentuk empat segi dan kini UTHM sudah bersegi-segi dengan wujudnya bangunan G3, Kolej Kediaman Tun Dr Ismail, Kolej Kediaman Tun Fatimah, Komplek FKMP dan Komplek FKEE. Wujud pula Kolej Kediaman Taman Universiti dan Kolej Kediaman Taman Kelisa yang akan dirasmikan pada semester hadapan yang menjadikan tujuh kolej kediaman kesemuanya.


Enam tahun aku di bumi UTHM ini. Bermula dengan diploma dan berakhirnya degree, telah banyak perubahan yang aku lalui. Pada mulanya aku tidak tahu langsung untuk buka microsoft word dan kini aku boleh mengaplikasikan perisian yang berbentuk rekaan grafik. Bermain pula dengan bidang penerbitan dan penulisan, menghasilkan video klip lakonan pertama dan majalah rasmi edisi pertama kelab iqra’. Aku tak pasti samada ianya akan ada edisi kedua atau tidak. Kini, aku akhiri zaman siswa aku dengan mencuba pula bidang mencipta lirik dan lagu nasyid.


Teori yang aku kumpulkan ini perlu di’amali’kan di luar nanti. Pastinya aku akan berhadapan dengan pelbagai keadaan, mehnah dan tribulasi. Analogi-analogi dari analogi ubat gigi, rubik kehidupan, kau umpana epal, perjuangan sebuah akuarium, lilin di dalam baldi, jemaah jenin dan tarbiyyah si anak kucing. Semua analogi ini akan ku hadapi saat melangkah saja dari alam ’Student Life’ ini. Pastinya suasana studi group, Problem Bassed Learning (PBL), kuiz, ujian, peperiksaan akhir semester, tugasan berkumpulan, tamrin, mukayyam dan lain-lain aktiviti akan ku rindui setiap masa. Ini kembara hidupku. ”Yamin Shima Yamin” di tepi pantai secara berjemaah disertakan dengan modul mengelirukan, menguji antara wala’ dan ukhwah, keadaan yang kita buat salah tak buat pun salah.


”Huu... Rindunya”. Kini Daerah Kulim pula melambai-lambai menanti kehadiranku untuk ditaburkan jasa dan bakti kepadanya. Inilah saatnya aku perlu bermain dengan istilah ’Perlunya pemikiran seandainya’ dan ’sukarnya menjadi dewasa’ iaitu perkara yang kita sebagai memberi jawapan dan bukannya mengharapkan jawapan, keadaan kita perlu berfikir dua tapak ke hadapan dan bertindak sebagai pemimpin masyarakat.


Sebuah kepulangan. Pulang menjadi budak kampung yang berfikiran matang. Pulang dengan membawa cahaya gemilang dan pulang dari kejahilan ke arah keimanan. InsyaAllah.


---------------------------------------


p/s: kat kampung aku takdak internet wei! Tak tau laa bila plak boleh update blog nih!

OK, salah silap harap diampunkan. Maafkanku di atas gurauan yang kurang mematangkan. Yang pastinya, nantikan idea gila aku yang seterusnya. Hehehe....

salam Revolusi dari ahli yang tak pernah ber’ana-enta’. Adios!



1 comments:

Anonymous said...

Bye-Bye semua.... (^^,)v
cuti sekejap...
nak kumpul idea dulu, baru boleh 'Meletup'.
Wassalam...

Post a Comment