Pages

Subscribe:

Friday, May 15, 2009

Gesaan Pembubaran DUN Perak

Apa yang dapat dirumuskan dari kenyataan Kamaruddin itu ialah suatu peringatan agar BN Perak "bubar Dun dan tegakkan demokrasi".


"Kita berharap Sultan memperkenan untuk membubarkan DUN. Ia bukan sahaja tindakan sewajarnya, tetapi satu-satunya cara keluar daripada krisis yang membelit Perak, merosakkan keluhuran undang-undang, mencalarkan badan kehakiman, polis dan perkhidmatan awam negeri, dan mencemarkan sistem beraja di mata umum," - Tengku Razaleigh Hamzah.


Pemimpin berpengalaman Umno, Tengku Razaleigh Hamzah menyokong tindakan menteri besar Pakatan Rakyat di Perak mengusulkan kepada istana agar membubarkan DUN bagi mengatasi kemelut politik sejak Februari.


"Mungkin sudah tiba masanya untuk rakyat di Perak diberikan peluang untuk menggunakan hak mereka sekali lagi untuk memilih kerajaan pilihannya, iaitu hak asasi manusia," - Pengerusi Suhakam Tan Sri Abu Talib Osman.


Timbalan Presiden MCA, Dato' Dr Chua Soi Lek, Setiausaha Agung Gerakan, Teng Chang Yeow dan AJK Kerja Gerakan, Hsu Dar Ren juga membuat kenyataan yang sama.


"Sudah sampai masanya juga untuk Tun M mengetuk Najib dengan tukul besinya. Muhyiddin, sebagai Timbalan Presiden Umno patut mengambil pendirian yang berbeza dari Najib dan jangan sesekali berada dalam bakul kemusnahan yang sama. Kenyataan Suhakam dan tiga pimpinan komponen BN itu sudah cukup untuk memukul Umno," - Husam Musa, Adun Salor, Kelantan.


Ramai pihak dari pakar undang-undang, ahli politik, penganalisis politik, pakar ekonomi malah pimpinan dari dalam lubuk Umno dan komponen BN sendiri menjurus kepada gesaan agar pilihanraya diadakan semula di Perak.


Perdana Menteri 1 Malaysia, Dato Seri Najib Tun Razak memberitahu media hari ini bahawa Barisan Nasional tidak takut berhadapan dengan pilihanraya.


Rujukan tambahan:

http://hazrul7.wordpress.com/2009/03/11/25-ngo-perak-mohon-perkenan-bubar-dun/



0 comments:

Post a Comment