Pages

Subscribe:

Tuesday, May 12, 2009

Ukhwah Itu Perlu Dicari

Pernah anda mendengar ayat ini? “Jika aku bersama alim ulama’, aku terasa diri ini hina. Jika aku bersama orang jahil, aku terasa aku semakin hina. Namun jika aku menjauhi alim ulama’, aku akan jauh dari dakwahnya. Tetapi jika aku jauh dari orang jahil, bererti aku jauh untuk berdakwah padanya”. Saya pasti anda juga pernah mendengarnya. Tapi saya tidak pasti dari mana saya mendengarnya.


Dari kenyataan inilah dapat diistilahkan sebagai “dakwah nombor satu, akademik bukan nombor dua” ataupun “akademik dan dakwah perlu bergerak seiring”. Mengapa? Bersama alim ulama’ dan orang awam adalah dua situasi yang berbeza namun memiliki matlamat yang sama iaitu akademik dan dakwah. Bersama alim ulama’ bererti kita menerima ‘akademik’ darinya, kemudian ‘akademik’ yang kita terima dari alim ulama’ ini disampaikan pula dalam bentuk ‘dakwah’ kepada orang lain. Ini bererti orang yang kita beri ‘dakwah’ ini menerima pula dalam bentuk ‘akademik’ dan disampaikan pula kepada rakannya dalam bentuk ‘dakwah’. Di sini terbukti bahawa akademik dan dakwah itu secara perasan atau tidak telahpun bergerak seiring. Ditambah pula niat kerana Allah, sudah tentu banyak ganjaran yang diperolehi.


“Ukhwah Itu Perlu Dicari”. Tidak bolehkah jika hanya dinanti? Nabi pernah bersabda “sampaikan ajaranku walaupun sepotong ayat”. Bagaimana ingin sampaikan sepotong ayat jika kita sendiri tidak berusaha mencari seseorang untuk disampaikan sepotong ayat ini?


Usahlah terlalu assobiyyah. “Dia ni golongan X, tak boleh join dengan dia”. “Aik! Aku golongan X rupanya” Bisik individu tersebut. “Aku taknak kawan dengan dia, sebab dia tak tsiqah”. Pulak?!! “Anta ni berfikiran jumud, ana tak boleh terima. Anta carilah sahabat lain yang kena dengan cara anta. Dahlah idea gila-gila”. Adoilaaa... “Kitaorang team tudung labuh, kau tak. Jangan ikut kami”. Huh! Kemudian dalam mesyuarat, berkobar-kobar kata jangan ikut gerakkerja UMNO yang asyik dengan kroni-kroninya. Dakwah ini perlu disebarkan pada semua orang tak kira apa warna kulit atau agamanya. Kononnyalah! Berkawan di kalangan ahli kelab sendiri juga. Kemudian diselit pula dengan ayat al-Quran untuk mengukuhkan hujahnya. Tetapi, saat ahli leka bergelak ketawa, datanglah pula ‘sms layang’. “Ana harap anta rujuk surah as-soff ayat ketiga”. Tiga tahun di pengajian, tiga tahun jugalah suruh rujuk ayat yang sama. Hendak bersama dengan individu ‘mat motor’ pun dah tak boleh. Tak tqisah katanya. Komen? Entahlah!


Apa salahnya kita ‘assobiyyah berdasarkan satu akidah’? Bukankah secara tidak langsung kita dapat tampilkan ilmu yang dimiliki ini kepada mereka? disertakan sekali dengan akhlak yang indah ini. Nak bentuk masyarakat bagaikan membentuk besi yang bengkok. Perlukan kesabaran. Bukannya sekali ayat terus dia jadi ustaz.


“Nasihat-menasihati dengan kebenaran dan nasihat-menasihati dengan kesabaran”. Pernah terjadi pada rakan kampungku. Dia keluar dengan kawan sekolah lamanya. Kawan-kawannya terdiri dari kalangan ‘kaki lepak’. Sedang asyik ronda-ronda di pusat membeli-belah, tak pasal-pasal kawannya yang susah nak diajak sembahyang ini bertanyakan lokasi surau di pusat membeli-belah itu. Puncanya? Dia malu dengan rakanku yang sememangnya tunaikan solat dalam apa keadaan sekalipun. Hah! Bukankah dakwah dah memanggil? Biarpun sekali, kalau selalu jalan-jalan dengannya tidak mustahil dia nak jadi imam pulak. Mungkin boleh berlaku kerana hidayah itu milik Allah. Bukannya milik Kelab Iqra’, JTPI, KKDK, MPP, JKK ataupun Naib Canselor...


Jadi? Carilah kawan seramai yang mungkin. Lebarkan empayar persahabatan. Ukhwah itu perlu dicari.



1 comments:

BaBbliNg BaR0nNESs said...

Assalammualaikum..

Ive seen muslimat chatting among themselves and ignoring others. y? they feel that people do not like their appearances. And in JB, sometimes, its true. But, rule of thumb is, you smile, and people will smile back at you. Mingling doesnt make us worse off, but it'll make us strive to be a better role model for them..
'People who have nobody to look up to will never improve themselves'. So, we have to be there fir them.

Post a Comment