Pages

Subscribe:

Saturday, May 9, 2009

Pemberi Inspirasi

Inspirasi merupakan sesuatu perkataan yang melahirkan cebisan semangat dan dizahirkan dengan perbuatan selari dengan apa yang dirancang. Istilah Inspirasi ini juga mampu membuatkan seseorang itu pantas bertindak berdasarkan apa yang difikirkan tanpa menangguhkan ideanya. Namun, kehadiran insan yang memberi inspirasi ini boleh membuatkan seseorang itu melakukan perkara yang lebih setapak ke hadapan.


‘Pemberi Inspirasi’ mampu mengubah seseorang itu dari bersifat takut kepada berani, pendiam kepada lantang, malas kepada rajin, memendam idea ke arah mencurahkan idea yang mana idea yang dilontarkan selepas kehadiran Pemberi Inspirasi ini bersifat lebih matang, kreatif dan adakalanya diluar pemikiran manusia biasa.


Tidak kiralah siapapun si ‘Pemberi Inspirasi’ ini samada ianya dari kalangan kawan, kekasih mahupun keluarga, ia amat diperlukan oleh seseorang saat semangatnya di paras bawah ataupun di tahap kritikal. Ini kerana ketika jiwa seseorang yang dirundum masalah, akan dengan sendirinya mampu berdiri lebih tinggi dari sebelum dilanda masalah. Adakalanya apa yang dilakukannya boleh dikatakan sebagai ‘idea gila’, hakikatnya itulah yang membuatkan semangatnya terus meningkat dan menjadikan dirinya seseorang yang tidak disangka-sangka akan kebolehannya.


“Betul ke dia ni?”. Kita yang sentiasa bersamanya akan berasa hairan dengan tindakannya. Sudah pasti wujudnya si ’Pemberi Inspirasi’. ”Siapa Pemberi Inspirasi mamat nih?”, jawapannya hanya empunya diri yang mengetahui. Kata-kata yang begitu yakin seolah-olah dia telah melakukan ’Analisis SWOT’ terhadap dirinya.


”Biarlah bayangannya menjadi ’Pemberi Inspirasi’ kepada diriku”. Tetapi, bagaimana kiranya bayangan ’Pemberi Inspirasi’ ini lenyap setelah insan ini berdiri dari rebah? Sukar untuk ditafsirkan. Sudah pasti jiwa ini kembali sepi dari ’happy’. Riak muka sudah tentunya kelam dengan senyuman keyakinan yang sering ditampilkan pada riak wajah. Begitu kuatnya pengaruh ’Pemberi Inspirasi’ ini. Ia mampu membuatkan seseorang itu ’think out of the box’, adakalanya ia juga membuatkan daerah seseorang itu menjadi semakin kecil dan tidak mahu lagi menebarkan pengaruhnya.


Hatiku berbisik, ”Hadirkanlah Pemberi Inspirasi kepadaku waktu ini untukku melakukan sesuatu yang berada diluar kotak pemikiranku”. Pemberi Inspirasi.



0 comments:

Post a Comment