Pages

Subscribe:

Friday, June 5, 2009

Bagaimana Harusku Bertegas?

”Emm... Kalau boleh ubah sikit idea tu. Kurang sesuai rasanya dengan keadaan sekarang. Rsanya kena ubah sikit macam ni. Yang lain dah bagus. Kekalkan.” pinta Nazmi kepada Farid mengenai ideanya. Lantas dicapainya kertas itu dan berlalu pergi. Nazmi tergamam. Nazmi salah cakap? Atau Farid yang salah dengar.

Begitu juga dengan seorang insan yang sering bergurau tidak kena pada tempatnya. Saat Nazmi berkata padanya ”cubalah kau bersifat matang sikit”, terus Farid berubah wajah dan berpura-pura berbicara bersama rakannya dan berlalu pergi.

Inilah cerita di antara Nazmi dan Farid juga seorang lagi rakan Nazmi. Pernahkah kita alami situasi sebegini? Mungkin pernah. Perkara inilah yang membuatkan kita menjadi serba salah untuk menegur tabiat seorang rakan. Bimbang ukhwah yang tersimpul sekian lama bisa kan terurai dengan sekelip mata. Perwatakan dan personaliti perlu dijaga. Aku perlu bertegas. Jika tidak mereka akan sentiasa mengulangi perkara yang kurang sesuai dengan keadaan. Tapi, bagaimana untuk aku menegur mereka sedangkan aku telah lakukan secara berhikmah pun mereka masih lagi berkecil hati? Aku bingung. Jika aku tidak tegur, pasti mereka akan merasa itu adalah perkara terbaik buat mereka sedangkan individu lain memandangnya dengan pandangan yang sinis. ”Boleh jadi perkara yang kamu sukai itu tidak baik bagi kamu, dan perkara yang kamu benci padanya itulah yang terbaik buat kamu”. Teguran yang mudah, ”Esok pakai seluar panjang. Seluar koyak lutut ni tidak menutup aurat. Berdosa dedah aurat”. Keesokkan harinya, insan ini tidak akan mendampingi kita lagi. Pada pandangannya aku menyekat kebebasannya. Aku hanya ingin membantu kawan, bukannya untuk menjatuhkannya. Aku terus bingung.

Satu lagi keadaan yang berlaku ketika kumpulan nasyid universiti kami akan ke UiTM Segamat Johor bagi menyertai pertandingan Festival Nasyid Selatan 2009. Seorang insan yang aku paling tidak suka dengan komitmen yang diberi olehnya. Mungkin dia berasa dia seorang yang hebat dan dirinya sentiasa diperlukan. Latihan nasyid bermula sebaik sahaja berakhirnya Peperiksaan Akhir Semester. Ada dua-tiga orang yang lambat untuk turut serta ekoran ada aktiviti lain. Aku benarkan. Hanya seorang hamba Allah ini tidak maklumkan yang dia akan aktiviti lain. Masa latihan hanya tinggal dua hari saja lagi, susunan vokal dan gaya persembahan tidak dapat dilakukan kerana tidak cukup orang. Rakan sekumpulan menghubunginya bagi mendapatkan kepastian. Dia katakan yang dia baru balik dari program, penat. Kata seorang rakan padanya jika ada apa-apa masalah minta untuk maklumkan padaku. Keesokkan harinya, sms dihantar padanya dan sms tidak dibalas, apatah lagi menghubunginya siang dan malam, tidak dijawab.

Aku terpaksa berulang-alik ke PKSK bagi memberi penjelasan tatkala pihak PKSK bertanyakan mengenai proses latihan dan senarai nama peserta bagi pertandingan ini. Tempoh latihan hanya tinggal satu hari saja lagi. Tidak ada gaya persembahan dilakukan, susunan vokal juga masih mempunyai kelompangan. Satu sms lagi dihantar padanya, ”Salam.. Komitmen hang ada kat mana lagi? Tinggal SATU hari saja lagi. Team Nuriman tak dapat nak buat penyelarasan selagi hang tak mai latihan. Ada ahli lain yang asyik keluar masuk penyertaan. Macam mana lagi perlu aku pujuk dan merayu kat hang untuk beri komitmen tarbaik? Perlukah aku melutut kat hang semata-mata untuk raih komitmen hang bagi kumpulan nasyid kita? Aku dah berkorban minta penyelia aku untuk benarkan aku hantar tesis lewat seminggu, aku minta kilang untuk aku masuk praktikal lewat dua minggu, semata-mata nak tengok hangpa beri komitmen terbaik untuk pertandingan kali ni. Kalau ada apa-apa masalah minta bagitau, boleh aku cari alternatif lain. Wassalam...” Kesabaran manusia ada tahapnya. Aku bukannya tidak sabar, aku perlu bertegas. Sebagai ketua kumpulan, aku perlu mendedahkan kepada semua ahli kumpulan termasuk aku mengenai displin.

Biarlah bilapun aku dan rakan-rakan yang lain cuba menghubunginya, hanya operator yang menjawab panggilan. Aku terkilan dengan komitmennya. Mahu atau tidak, aku terpaksa meletakkan namaku di dalam senarai peserta pertandingan nasyid ini untuk bersama membantu kelompangan yang tercipta.

Bukan mengungkit tetapi untuk menjadikannya sebagai pedoman bersama. Saat persembahan ’Back to Home Alumni UTHM’ insan ini hanya muncul pada malam persembahan. Begitu juga dengan persembahan nasyid di Kolej Kediaman Perwira dalam ’Program Pemurnian Sahsiah (Propes)’, pada malam persembahan jugalah dia baru memunculkan diri. Apatah lagi pertandingan nasyid antara kolej kediaman juga pada malam pertandingan dia menelefon kami bagi menyatakan hasratnya untuk turut serta. Adakalanya persembahan kami terpaksa dibatalkan kerana tidak cukup orang untuk membuat persembahan. Jadi, bagaimana harusku bertegas? Mungkin salah satu sifat orang melayu adalah pantang ditegur. Jika ditegur pasti dendam akan diatur. Mungkin... Jika aku masih lagi di kampus ketika ini dan jika dia nyatakan padaku untuk turut serta, hatiku sudah tawar untuk menerima penyertaannya.

Persoalan menjelma lagi di mindaku, bagaimana harusku bertegas? Persoalan yang tiada jawapan jika berhadapan dengan orang melayu yang tidak mementingkan kerja berkumpulan.


0 comments:

Post a Comment