Pages

Subscribe:

Saturday, September 17, 2011

Tragedi Malam Jumaat 3/3 - [2nd Edited]


Farid sudah tiba di muka pintu rumahnya. Dia melangkah masuk dan terus menuju ke ruang dapur. Menjamah sedikit makanan yang disediakan ibunya. Kemudian, langkahnya diatur menuju ke bilik.

Dia melontarkan tubuh ke atas katil.

Farid mula berfikir.

Bingung.

Bingung dengan sikap yang ditonjolkan para jemaah sebentar tadi.

Dia mula berfikir-fikir, bagaimanakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk membezakan antara syariat dan adat? Bagaimanakah cara untuk menyedarkan insan di luar sana akan kepentingan berilmu? Ilmu itu seharusnya dituntut. Malah ia sudah jatuh kepada hukum wajib dalam menuntut ilmu.

Dia teringat sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah.

“Menuntut ilmu merupakan kewajiban bagi setiap Muslim” Hadis Riwayat Ibnu Majah.

Apa yang dapat Farid lihat, sikap penduduk kampungnya bahkan seluruh masyarakat di luar sana adalah, setiap kali surau mengadakan majlis sahaja surau akan dipenuhi dengan para jemaah. Ke mana hilangnya jemaah surau pada hari-hari lain? Alasan, kerja shift, sukar untuk istiqamah. Bagi pelajar? Banyak tugasan yang perlu dihantar segera.

Malah masyarakat kini juga kurang menghafal surah-surah lazim, surah yang kebiasaannya dibacakan di dalam solat ataupun majlis-majlis tertentu. Yang hanya dihafal hanyalah ‘tiga Qul’.

Ada juga jemaah yang menunggu masa menjamah makanan sahaja. Ada jamuan, hadirlah mereka. Tiada jamuan, sibuk bekerja. Mereka tidak mahu terlibat dengan sebarang aktiviti di dalam mahupun di luar surau. Selesai sahaja majlis atau aktiviti di surau, manusia tiada lagi kelihatan. Sebaliknya hanya kelihatan Imam, Bilal, Siak dan beberapa jemaah ‘veteren’ yang masih meneruskan sisa-sisa hidup mereka di situ.

Farid terfikir lagi.

Bagaimanakah akhlak, iman dan amal masyarakat kita apabila Malaysia menjelang tahun 2020 nanti? Misi Wawasan 2020? Islam Hadhari? Satu Malaysia? Adakah lebih teruk dari apa yang dilihat sekarang ataupun sebaliknya?

Memang Farid akui, akan adanya zaman kegemilangan Islam di kemudian hari. Akan adanya satu pimpinan yang kuat terhadap agama Islam dengan hadirnya Imam Mahadi dan turunnya Nabi Isa. Tetapi pada ketika itu, dunia sudah hampir pada penghujung hayatnya. Farid percaya, kiamat tidak akan terjadi selagi orang-orang Islam tidak bangkit menentang bangsa Yahudi dan Israel laknatullah.

Sabda Rasulullah SAW, "Tidak akan berlaku hari kiamat sehingga orang-orang Islam memerangi orang-orang Yahudi. Maka orang-orang Yahudi akan bersembunyi di sebalik batu-batu dan pokok-pokok (kerana takutkan orang-orang Islam) dan batu-batu dan pokok-pokok tersebut berkata kepada orang-orang Islam: "Wahai Muslim! Wahai hamba Allah! Ini Yahudi dibelakangku. Bunuhlah ia!” Kecuali pohon 'Gharqad' kerana sesungguhnya pohon tersebut adalah pohon Yahudi."

“Sesungguhnya hari kiamat akan datang yang tidak diragui lagi namun kebanyakkan manusia tidak beriman.” (Al-Mukmin: 40).

Begitu kuatnya agama Islam ketika kiamat kian menjelma. Farid tidak mampu menahan air mata. Menitislah air matanya gugur menyembah bumi. Mengingatkan nasib bangsanya yang cuba bersatu, tetapi tidak termampu. Malah semakin jauh dari landasan Tuhan, dengan membina landasan sendiri.

Farid hampa.

Entah sudah berapa kali Farid mengeluh.

Kini, dia mengeluh lagi.

Dia tahu. Adakala dia juga turut tertewas dengan godaan dunia. Dan dia sentiasa cuba untuk perbaiki diri. Cuba untuk istiqamah dengan perubahan diri. Dia juga masih lagi terfikir akan nilai iman yang dimiliki oleh manusia. Cara untuk membentuk mereka? Dia masih buntu. Tidak terdaya jika hanya dia keseorangan untuk mengubah. Orang lain?

Farid berkira-kira.

Benar. Dia tahu. Ada tujuh tahap yang perlu dilalui oleh seseorang untuk melihat manusia kembali berada di bawah naungan keindahan Islam.

Individu Muslim, Baitul Muslim, Masyarakat Muslim, Kerajaan Muslim, Sistem Khalifah Muslim, Empayar Islam dan akhirnya Ustaziatul’alam iaitu pembimbing alam.

Bermula dengan yang pertama.

Individu Muslim.

Bagaimana dengan dirinya sendiri?

Farid mengeluh sekali lagi.

Dia akui, banyak kelemahan dalam dirinya.

Dengan langkah yang lemah, Farid menuju ke rak buku dan mencapai senaskhah tafsir Al-Quran. Membaca beberapa tafsir surah-surah lazim.

Dia juga membaca surah Al-Mulk bagi memohon perlindungan dan kekuatan dari Allah yang maha Berkuasa atas segala-galanya.

Tangisnya sendu.

Farid mengakui. Di dalam Al-Quranlah terselit kisah-kisah dahulu dan peristiwa yang akan datang. Sebuah Novel Agung yang bercerita tentang kejadian dari masa dulu, kini dan selamanya.

‘Tragedi Malam Jumaat’ itu telah menyaksikan impian dan harapan seorang insan yang bernama Farid untuk berubah menuju ke tahap pertama sebuah perubahan. Tanggungjawab Individu Muslim.

Ketahuilah! Sesungguhnya Allah jualah yang menguasai segala yang ada di langit dan di bumi. Sesungguhnya Dia mengetahui keadaan yang kamu berada padanya (wahai umat manusia); dan pada hari umat manusia itu kembali kepadaNya, maka Ia akan menerangkan kepada mereka segala yang mereka kerjakan, kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap tiap sesuatu. (An-Nur, 24:64)

*** Tamat***

0 comments:

Post a Comment