Pages

Subscribe:

Monday, March 22, 2010

Design Baju Akty Technologies


“Assalammu’alaikum, Helme.” Kedengaran suara di hujung talian. Tidak pasti milik siapa suara ini. Antara ingat dengan tidak ingat.

“Wa’alaikummussalam. Siapa nih?” Soalku untuk kepastian.

“Ni, Abang Sham ni” Abang Sham?

“Abang Sham tempat hang kerja dulu. Akty Technologies.” Terus fikiranku ‘search database’ di dalam ingatan kalau ada memori bersama ‘Abang Sham’. Yes! Jumpa!

“Ooo... Abang Sham. Ingat, ingat. Ada apa ni?” Mujurlah aku masih ingat pada Abang Sham. Manakan boleh lupa, baru tiga minggu aku tinggalkan kilang Akty Technologies.

“Hang ingat dak design baju yang kami suruh hang buat tu?” Soalnya kembali.

“Ingat.” Ringkas jawapanku.

“Dah siap dah. Hang nak beli dak?”

“Hah! Eh! Mestilah.” Senyumku sendirian, tidak sabar rasanya nak tengok design baju rekaan sendiri.

“Nak bagi macammana ni?”

“Emm... Bagi kat Syukor, saya pi ambik kat dia.” Cadangku.

“Okey. Abang bagi kat Syukor, hang pi ambik kat dia.”

“Okey” Talian dimatikan.

20 Mac 2010. Hari sabtu. Jam 06.07 petang. Aku bertemu Syukor di Guar Cempedak, Pulau Pinang. Bungkusan plastik diserahkan padaku. Bertukar tangan. Bungkusan tersebut diletakkan di dalam raga motosikal. Setelah berbual dan berkongsi cerita beberapa seketika, lalu kami meminta diri untuk meneruskan aktiviti masing-masing.

Pulang saja ke rumah, bungkusan itu terus dibuka. Alangkah bangganya aku apabila melihat baju itu tertera rekabentukku. Teringat kembali bagaimana penyeliaku menyindir rekabentuk baju itu yang dikatakan hanya layak dipakai oleh budak-budak sekolah saja. “Design hang ni tak lawa langsung! Budak tahap sekolah rendah boleh la pakai design macam nih!”

Emm... Aiman tak kisah...

Aku tidak kisah kerana sememangnya design baju yang aku hasilkan kerap di‘reject’ dan tidak diterima pakai. Bagiku, prinsip yang mudah. Citarasa manusia berbeza-beza.

Maka. Dengan segala hormatnya. jeng, jeng, jeng....
Inilah design baju aku yang pertama dan terakhir sepanjang tempoh aku pernah bekerja di Akty Technologies Sdn Bhd.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment