Pages

Subscribe:

Saturday, August 29, 2009

Seindah Kata Sepahit Rasa

“Seindah kata, sepahit rasa”. Setiap bait kata yang terlafaz dari bibir kita tidak pernah sama dengan apa yang kita rasa. Kerana kata-kata yang lahir dari hati ini sering disertakan bersama imaginasi yang hanya indah-indah belaka. Mengenepikan segala sengsara. Dengan berfikiran ia mampu dihadapi jika kita yakin dengan janji-janjiNya. Saat ujianNya kian tiba untuk diberikan secebis janji kepada hambaNya yang yakin denganNya, di mana keyakinan kita? Saat itulah kita akan mempersalahkan takdir yang telah ditentukan. Dengan menjadikan faktor persekitaran sebagai penghalang kepada gerak kerja kita. Dengan membandingkan diri sendiri dengan orang lain. “Dia takpelah, dia tarbiyah tinggi. Aku? Waktu program, kena pumping 25 kali pun dah nak balik”. Dengan mudahnya kita mengalah dengan bicara yang telah kita lontarkan sebagai ‘Penguat Semangat’ kepada adik-adik atau mad’u kita sedangkan ia langsung tidak menjadi ‘Penguat Semangat’ pada diri sendiri. Di mana ‘Yakin dan Amal’ yang telah kita perlajari?


Berhati-hati ketika berbicara. Berhati-hatilah jua dengan nasihat yang akan kita berikan pada mad’u. Bimbang kata-kata kita tidak selari dengan apa yang kita bakal lalui. Kita perlu tahu bahawa kita sering diperhatikan oleh mereka. Lantaran itu, apakah keyakinan dan kepercayaan mereka terhadap kita masih lagi di tahap terbaik atau sekurang-kurangnya di tahap memuaskan jika mereka terpandang kelakuan kita yang tidak sama dengan nasihat yang kita lontarkan pada mereka? Inilah yang dinamakan ‘Kepercayaan’. Kepercayaan orang lain terhadap kita. Juga amal dari apa yang kita fahamkan. Ada baiknya jika kita berbicara pada perkara yang berpijak di bumi yang nyata. Nasihat yang tidak terlalu jauh dari peribadi kita. ‘Kepercayaan’ juga membawa maksud ‘thiqah’.


Sebagai seorang penggerak dakwah, kita mesti menjaga kepercayaan orang lain terhadap kita. Namun, bagaimana dengan ujian yang diturunkan kepada kita untuk melihat samada selari dengan apa yang kita perkatakan? “Kau cakap bolehlah, cuba kau sendiri yang berada di tempat aku”. Tentu sukar bagi kita menjelaskan situasi sebenar apabila kita sendiri yang mengalaminya. Kita inginkan orang lain mendengar nasihat kita sebagai pedoman buat mereka sedangkan kita sendiri sukar untuk menerima kenyataan yang berlaku pada kita. Sesuatu perkara perlu dilihat sebagai ‘Dua Dimensi Dunia’. Atau ‘Pasti Ada Hikmahnya’.


Kenapa Tuhan berikan semula ujian itu kepada kita setelah Dia berikan ujian itu kepada orang lain? Pernahkah kita terfikir? Renungkan bicara Tuhan kepada kita sebagai hambaNya, "Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (Al-Baqarah: 155)". Beruntunglah bagi mereka yang bersabar dalam menghadapi cubaan dan dugaan yang hadir. “Hadapilah kesulitan dan kesengsaraan dengan senyum dan sabar semoga ia menjadi perisai dan penawar kepada cabaran dan halangan yang hadir ke dalam episod kehidupan.”


Tuhan telah berbicara kepada kita dalam ayat-ayatNya tentang kekuasaanNya dan janji-janji bagi orang yang tetap bersabar. Mengapa tidak kita pula berbicara dengan Pencipta melalui munajat di sepertiga malam? Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim berbunyi “Allah swt turun ke langit dunia ketika sepertiga waktu malam masih tersisa. Allah menyeru, adakah antara hambaKu yang berdoa kepadaKu supaya Aku mengabulkan permintaannya? Adakah antara hambaKu yang meminta ampun kepadaKu supaya Aku mengampuninya? Adakah antara hambaKu yang meminta kepadaKu supaya Aku memenuhinya?”. Sesungguhnya, jika kita perhatikan ujian yang hadir pada ‘Dua Dimensi Dunia’, kita akan dapat mengecapi kenikmatan dalam kehidupan dan sekaligus menjadikan kita sebagai insan yang tahu bersyukur. Bersyukurlah, Bersabarlah dan Berpegang teguhlah kepadaNya.


0 comments:

Post a Comment