Pages

Subscribe:

Friday, June 26, 2009

Kisah Sebuah Perpaduan

Di sana sini kedengaran Kerajaan Perpaduan. Ada yang menyokong, ada juga sebaliknya. Pelbagai pandangan telah dilontarkan baik dari orang kampung, golongan berada mahupun para menteri. Sejauhmana keberkesanan Kerajaan Perpaduan ini hanya Allah sahaja yang lebih mengetahui. Kita hanya boleh memerhati dan bertindak. Ayuh kita renungkan peristiwa yang telah terukir di lembaran sejarah ini berkenaan perpaduan.


Semasa Perang Dunia Pertama, Kerajaan Perpaduan dibentuk di Kanada. Kerajaan Konservatif pimpinan Sir Robert Borden telah mengajak Parti Liberal (parti pembangkang) pimpinan Sir Wilfrid Laurier untuk menyertai kerajaan tetapi ditolak.


Walau bagamanapun, Borden berjaya memujuk ramai pemimpin Parti Liberal secara individu menyertai kerajaan "Union Government" yang beliau bentuk. Dalam pilihan raya umum yang diadakan pada tahun 1917, Parti Liberal (yang enggan menyertai kerajaan perpaduan) telah kalah teruk akibat dari perpecahan dalam Parti Liberal ini.


Pernah berlaku di Malaysia? Kita perhatikan pula sejarah politik di Malaysia. Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (BERJASA) adalah sebuah parti politik Malaysia yang diasaskan oleh Mohamad Nasir, Menteri Besar Kelantan pada tahun 1977 ketika beliau dipecat dari PAS. Pemecatan Mohamad Nasir disebabkan sebahagiannya oleh krisis dalam parti campuran Barisan Nasional. Ketika itu PAS adalah sebuah parti komponen dalam parti campuran ini. Akhirnya PAS digugurkan daripada Barisan Nasional dan hilang penguasaan negeri Kelantan ketika BERJASA membentuk kerajaan gabungan dengan UMNO. Mahukah kita kehilangan penguasaan di Negeri Kelantan dan Kedah yang Menteri Besarnya adalah dari PAS apabila Kerajaan Perpaduan ini menjadi kenyataan? Tatkala sebahagian ahli PAS tidak bersetuju dengan Perpaduan ini sekali gus menarik diri dari PAS dan membentuk satu lagi parti baru dan bekerjasama dengan Umno untuk menghilangkan penguasaan PAS di Kelantan dan Kedah? Tentu sekali tidak.


Begitu juga dalam Perang Dunia Kedua, Parti Konservatif yang merupakan parti pembangkang ketika itu berkempen di atas tiket "Unity Government" bagi membuka jalan ke arah pembentukan kerajaan campuran nasional tetapi dalam pilihan raya umum itu pada tahun 1940, Parti Liberal menang majoriti dan membentuk kerajaan satu parti. Bagaimana jika PAS ingin bertanding atas tiket “Unity Government" pada PRU-13 nanti? sudah pasti ia menjadi talian hayat kepada BN yang kian rebah ini untuk kembali menguasai Malaysia. Banyak lagi contoh dan sejarah yang boleh kita perhati dan diteliti. Jika terwujudnya Kerajaan Perpaduan di Malaysia ini di antara PAS dan Umno, mampukah PAS akan dapat bertahan lama di dalam Kerajaan Perpaduan ini?


Ayuh kita perhatikan pada tahun 1945, Kerajaan Perpaduan terbentuk di Luxembourg di mana kesemua empat buah parti yang mempunyai wakil di parlimen menyertai kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri Pierre Dupong. Ia kekal sehingga tahun 1947 sahaja. Tidak mustahil jika kesemua parti yang mempunyai wakilnya di Parlimen Malaysia menyertai kerajaan perpaduan di bawah Perdana Menteri Dato’ Seri Najib bin Razak, kemungkinan ia hanya bertahan sehingga 2012 @ PRU-13 sahaja kerana rakyat yang berjiwa pembangkang tidak dapat lagi untuk mengundi pembangkang jika kesemuanya menjadi kerajaan. Perlukah perpaduan ini dilaksanakan kerana pertembungan dua buah parti iaitu parti kerajaan dan parti pembangkang pasti mempunyai ideologi atau strategi yang berbeza yang boleh dikatakan sebagai strategi tersembunyi untuk menjatuhkan pihak yang satu lagi?


Satu lagi sejarah Malaysia pada tahun 1990 ketika wujudnya Angkatan Perpaduan Ummah (APU) atau Angkatan Ummah yang merupakan satu perikatan politik di Malaysia yang bergiat dari tahun 1990 hingga tahun 1996 yang mana Angkatan Ummah terdiri daripada PAS, Semangat 46, BERJASA, Parti Hizbul Muslimin Malaysia @ HAMIM, dan Kongres India Muslim Malaysia @ KIMMA. Perikatan ini pernah bertanding dalam Pilihanraya Umum Malaysia 1990 dan Pilihanraya Umum Malaysia 1995. Angkatan Perpaduan Ummah ini dibubarkan pada tahun 1996.


Mengapa perlu PAS bekerjasama dengan Umno jika tempoh kerjasama ini tidak berpanjangan? Lantas mereka mula melontarkan soalan yang berbunyi “Mengapa PAS boleh bekerjasama dengan DAP sedangkan tidak boleh berkerjasama dengan Umno yang sememangnya melayu-islam?”. Jawapan mudah yang boleh diberikan kepada persoalan ‘Mengapa tidak dengan Umno’ pembaca boleh mengimbas kembali sirah Masjid Dhirar. Masjid yang didirikan oleh kaum munafik yang mengejar kenikmatan duniawi dengan memecahbelahkan ikatan persaudaraan sesama Islam.


Mujurlah isu Kerajaan Perpaduan ini tertolak dengan sendirinya apabila PKR dan DAP tidak bersetuju dengan idea ini. Jika tidak, sudah pasti Pakatan Rakyat sukar untuk bangkit semula untuk memenangi hati rakyat pada pilihan raya akan datang. Bayangkanlah jika PAS menyertai Kerajaan Perpaduan ini bersama Umno dan apabila Umno merasakan mereka telah kembali hebat, tidak mustahil PAS akan disingkir dari Kerajaan Perpaduan ini. Di mana lagi PAS mahu berganding tangan jika bukan dengan PKR dan DAP? Mampukah PAS menghadapi saat-saat mendukacitakan dengan bilangan ahli di parlimen hanya sebanyak 23 orang berbanding BN seramai 139 manakala PR (PKR dan DAP) seramai 58 orang? Jangan biarkan peristiwa PAS disingkir dari BN berulang lagi. “MEMPERKASAKAN PAKATAN RAKYAT”. Jangan mengkhianati perjanjian yang telah dibina bersama Pakatan Rakyat. Menteri Besar Kelantan juga pernah berkata, gabungan pakatan pembangkang sekarang merupakan kerajaan perpaduan yang sebenar. Kenapa perlu cari yang lain? Kerana kelebihan gabungan Pakatan Rakyat kini telah menghilangkan Islamfobia oleh bangsa lain seperti Cina, India dan sebagainya. Inilah Kerajaan Perpaduan sebenar dan bukannya Kerajaan Perpaduan Perkauman.



----
sumber rujukan:

1. harakahdaily.net
2. wikipedia (HAMIM, APU)
3. siasah


2 comments:

faizalzainol said...

salam,

bro... aku ada rujukan baik punya..
baca jangan tak baca sejarah TUN HUSSEIN ONN yang berkaitan dengan kerajaan perpaduan.

wasalam

clickla...hehe

http://harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=021417&Itemid=90

Helme Zulkipli said...

baguz, baguz,
aku dah baca dah artikel yang hang suruh klik kat harakah tue. aku jadi bersemangatlah bc mende tuh.ada tak buku atau info berkenaan ngan sejarah pas, hamim n berjasa nih. nak amik tau la. hehehe

Post a Comment