Pages

Subscribe:

Wednesday, July 8, 2009

Takut Berubah atau Mahu Istiqamah?


Setiap manusia inginkan perubahan. Namun setiap perubahan itu pasti ada risiko yang sedang menanti. Untuk memperlihatkan manusia itu sanggup berhadapan dengan risiko tersebut ataupun tidak. Inilah yang dikatakan sebagai evolusi bagi menjana revolusi. Perubahan yang sedikit untuk impak yang banyak.


Akan tetapi, di sebalik kenyataan ‘mahukan perubahan’ ini adakalanya dipandang sepi oleh sesetengah pihak. Pihak yang takut untuk berhadapan dengan risiko lantas selindungkan ketakutan mereka di sebalik kenyataan ‘mahu istiqamah’.


Mungkin apa yang mereka lakukan pada hari ini adalah apa yang pernah dilakukan oleh generasi lepas. Generasi baru bimbang dikatakan ‘cuba memadamkan ideologi generasi lama’ dalam membentuk generasi yang baru. Dan akhirnya dari generasi ke generasi, itulah silibus tarbiyyah yang dilaksanakan tanpa sedikit pun perubahan yang berlaku. Mungkin ada perasaan bimbang di dalam hati pemimpin ini. Iaitu sindrom takut untuk berubah dengan menggantikan istilah ‘takut berubah’ kepada ‘mahu istiqamah’.


Bimbang secalit kesilapan yang dilakukan bakal merosakkan generasi yang mendatang dan kesalahan itu terus disematkan di dalam pemikiran lalu ditundingkan kesalahan itu kepada generasi baru. Mungkin juga bimbang perubahan yang akan dilakukan oleh generasi baru bakal diambil tindakan oleh generasi lama. Atau mungkin juga didesak oleh generasi lama untuk generasi baru terus melakukan perkara yang sama. Lalu apa yang tersemat di dalam pemikiran generasi lama diserapkan pula pada generasi yang akan datang dan ianya menjadi ‘pemikiran turun temurun’ dengan generasi lama menjadi pemantau dan pemerhati. Hanya atas alasan kukuh mereka iaitu ‘Mahu Istiqamah’. Keadaan ini boleh dimisalkan dengan situasi wujudnya pemikiran Tun Dr Mahathir di dalam kepimpinan Dato’ Seri Najib Razak. Sehingga apa yang Dato’ Seri Najib Razak lakukan adalah dibayangi oleh idealisme Tun Dr Mahathir. Begitu juga dengan apa yang generasi baru lakukan kini sebenarnya telah disusunatur oleh generasi lama.


Perkara ini seharusnya dicaknakan oleh semua manusia terutamanya mereka yang pernah memegang mana-mana jawatan di dalam organisasi atau mereka sebagai peminpin. Biarkanlah generasi baru melakukan perubahan dengan kemampuan yang mereka miliki. Siapa tahu, mungkin kecerdikan generasi baru lebih terserlah dari generasi lama. Kelemahan yang telah terjadi pada hari semalam dijadikan pengajaran untuk hari esok agar manusia mampu memikirkan cara penyelesaian yang lebih efektif jika situasi yang sama berlaku lagi. Boleh juga mereka memikirkan alternatif yang paling sesuai supaya masalah tersebut tidak berulang kembali. “Berani Berubah bukan bererti Tidak Istiqamah’.


“Kita sentiasa akan melakukan kesilapan di dalam kehidupan kita. Yang penting, samada kita berani berhadapan dengan masalah yang dihadapi ataupun tidak. Pasti! Kita mesti menghadapinya. Hadapi masalah untuk memperkasakan sistem kepimpinan yang ada.”


1 comments:

Anonymous said...

Salam..tertarik dgn artikel ni..
betul,kdg kala y difikirkan oleh generasi muda lbh sesuai dgn situasi semasa..
tp,pemikiran dan buah pdpt generasi lama tetap perlu diambil kira agar perjalanan tarbiyyah itu sndri bjalan lancar..
Istiqamah,tapi berubahlah apabila perlu.. =)

Post a Comment