Pages

Subscribe:

Sunday, July 12, 2009

Manfaatkan ‘SMAPonline’ Sebaiknya

Salam Evolusi,


Buat mahasiswa UTHM. Sila buka SMAPonline anda, pergi ke ‘Lain-lain’ dan klik pada ‘Rekod Aktiviti Pelajar’. Berapa banyak aktiviti yang telah anda sertai jika mahu dibandingkan dengan apa yang tercatat pada SMAPonline anda? Hanya sijil-sijil program memenuhi fail anda sedangkan di dalam SMAPonline anda hanya tercatat satu dua aktiviti dan mungkin juga tidak tercatat apa-apa.


Jika anda beranggapan ini tidak penting dan proses permohonan kerja anda boleh membawa sijil-sijil anda, berapa ramai penemuduga yang akan membuka satu persatu sijil anda? Berdasarkan pengalaman, bawalah seberapa banyak sijil yang anda ada, apa yang diperhatikan oleh penemuduga hanyalah sijil pertama atau kedua sahaja dan penemuduga akan memberi tumpuan penuh pada helaian ringkas resume anda. Tanyalah kepada sesiapa pun mengenai realiti situasi ini. Apa gunanya anda membawa sijil-sijil yang tercatat anda sebagai pengarah program jika tidak dilihat oleh penemuduga? Manfaatkan ruangan ini, anda boleh ‘print’ dan lampirkan bersama resume sebagai ganti kepada sijil-sijil yang menebal dan pada masa yang sama perlu juga membawa fail sijil sebagai bukti.


Manfaatkan ‘SMAPonline’ sebaiknya. Hasilkan sekeping surat rasmi yang ditujukan kepada Pejabat Hal Ehwal Pelajar dan maklumkan mengenai ‘Untuk Mengemaskini Rekod Aktiviti Pelajar di dalam SMAPonline” dan kepilkan bersama semua salinan sijil-sijil aktiviti atau program yang anda ada dan serahkan kepada Pejabat HEP.


Tidak perlu untuk serahkan salinan sijil-sijil ini kepada PTJ-PTJ kerana terlalu banyak kerenah dan peraturan tidak masuk akal yang bakal anda hadapi dan akhirnya anda menemui jalan buntu. Lakukan sendiri dengan menyerahkan kepada Pejabat HEP. InsyaAllah, mereka akan bantu.


Alternatif lain adalah dengan melalui pengarah program. Pengarah program akan menyediakan laporan akhir program dan diserahkan kepada PTJ dan PTJ akan kembalikan laporan tersebut kepada pengarah program untuk diserahkan kepada HEP yang disertakan bersama senarai nama peserta untuk dimasukkan ke dalam SMAPonline. Namun begitu, jangan terlalu berharap kerana kebanyakkan laporan akhir program hanya terhenti dan tersangkut di PTJ sahaja tanpa tindakan susulan. Adalah lebih baik jika anda sendiri melakukannya. Terpulang kepada anda untuk memanfaatkan peluang ini atau tidak.


Manfaatkan ‘SMAPonline’ Sebaiknya.

0 comments:

Post a Comment