Pages

Subscribe:

Friday, April 3, 2009

Rindu, Sayu, Pilu Menjadi Satu

Semalam, aku merenung ke dalam kotak ingatan. Terlihat sebuah kenangan yang telah lama diam. Sejarah yang terus qiam. Menanti detik untuk terus tenggelam. Jika tidak terus diselam untuk meraih semula sebuah azam.

Aku tidak pasti mengapa aku begitu sayu pada hari ini. Memperlihatkan detik waktu yang berlalu. Memperhatikan masa-masa yang masih lagi tersisa bagi diriku. Masa yang terus berlalu tidak lagi menunggu. Yang menunggu hanyalah takdir maut yang pasti ku temu. Saat ku menyusun semula folder-folder yang masih lagi diperlukan, terbuka satu folder yang menyimpan kemas di dalamnya. Kepingan-kepingan gambar melambangkan ukhwah yang terbina. Pertemuan atas dasar satu akidah. Cuba bangkit untuk memperjuangkan satu khalimah, biarpun adakalanya kita tersasar langkah.

Palie, Syahadan, Amir, Faisal, Syukri, Khairul, Zaim, Sauti, Nik, Helme, Pak Lah, Syah, Jehe dan Zuhdi yang ditakdirkan Allah untuk bertemu mengikat talian ukhwah bermula 31 December 2005 dan mungkin hingga ke akhir hayat harapnya.

RINDU... Satu ungkapan yang menyebabkan aku mengalirkan air mata. Tak mampu untukku menyeka air mata yang hadir bertamu. Mempertemukan di dalam satu medan. Membincangkan dan mengukuhkan tapak sebagai seorang insan. Menegur jika tidak sesuai dengan perlakuan. Biar adakalanya berbeza pandangan, perasaan tidak puas hati di dalam usrah dilemparkan. Cuba untuk mencari titik persamaan. Dan menutup segala kelemahan dengan membuka segala kelebihan. Terasa ingin bersama semula untuk mewujudkan ‘Usrah Reunited’ yang menggabungkan semula 14 insan ini.

SAYU... Satu persatu melangkah pergi dari medan kampus ke medan negara. Mengorak langkah yang lebih mencabar dari alam kampus. 2008 menyaksikan usrah yang hanya dilalui seramai tujuh orang manakala yang lainnya telahpun berada di alam ‘Praktikal’ setelah bertahun lamanya mengumpul ‘Teori’ perjuangan. Menyaksikan seorang yang sepi seketika dan kembali ‘aktif’ setelah satu semester tenggelam. Menyaksikan seorang yang terus tenggelam dan kembali aktif di luar kampus. Menyaksikan yang tenggelam dan tidak mahu lagi ‘timbul’ di medan ini. Hatiku sayu mengenangkannya. Kini hanya bertujuh.

PILU... tiga dari yang tinggal ini juga bakal meninggalkan lapangan kampus untuk cuba menghadapi cabaran di lapangan negara. Apa yang tinggal pada semester hadapan Cuma berempat yang bertukus-lumus untuk melahirkan generasi ke seterusnya. “Gen-2: Generate the Next Generation”. Generasi kedua. Bukan pemula dan bukan terakhir. Biarlah generasi ini bakal ‘hilang’ dari dunia kampus, tetapi generasi ini cuba untuk bersatu kembali di luar kampus kelak. Dan cuba untuk menjana kembali kekuatan generasi madani. Generasi ini bakal tinggal berempat di alam kampus.

Rindu, Sayu dan Pilu kini bercampur menjadi satu. Tawa, riang, sendu dan tangisan telah dilalui bersama. Usah sia-siakan pengorbanan yang telah kita lalui ini. Biar di mana sekalipun kita diuji. Di hutan, pantai, gunung, kota atau di kampung sekalipun, kita tetap menjunjung satu langit yang sama. Hilangkan masalah hati yang meraja. Ummah tidak dapat tertegak jika masalah hati terus dibenamkan ke dasar hati. “Untuk melihat Islam di masa hadapan, lihatlah remaja Islam pada hari ini”. Kita semua dan anda yang membaca artikel ini adalah Remaja Islam pada hari ini. Generasi ini dilahirkan bukanlah untuk menunjukkan asabiyyah yang menebal sebaliknya jadikanlah asabiyyah ini berdasarkan satu akidah. Siapa pun kita, kita adalah manusia biasa.

In-peace (^~,)v Adios! ...

0 comments:

Post a Comment