Pages

Subscribe:

Friday, April 17, 2009

PSM2 Kali Kedua


Siapa yang mampu bagi menempuhi PSM2 untuk kali kedua semester hadapan? Angkat tangan! Pasti, tidak ada yang sanggup untuk berhadapan dengan ‘Penangan Setiap Masalah’ ini lagi. Berhadapan dengan PSM1 pun sudah cukup memeritkan minda yang pada asalnya waras. Kata seorang sahabat di dalam mesejnya, “PSM bukannya Pembentangan Satu Minit, bukan juga Persediaan Satu Minggu, tetapi Perancangan Setiap Masa. Perincikan Setiap Masalah. Pastikan Semuanya Mudah walaupun ianya Projek Serabutkan Minda, Perlu Selaraskan Masa”.

“Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian”. Tersiksa sebenarnya menghadapi Projek Sarjana Muda ini, apatah lagi ianya adalah untuk kali kedua. Bagi mahasiswa jurusan elektrik pastinya berhadapan dengan litar-litar serabut yang ‘parallel’ dengan serabutnya minda, bermain dengan programming ‘void(main)’, ‘#define MTR1 PORTCbits.RC2’ dan ‘if else if’.

Aku juga tergolong di dalam insan yang terpilih ini. Berhadapan PSM2 untuk kali kedua. Bermula dari semester lepas yang bermula dengan aku tidak dibenarkan ke sesi pembentangan, dan ini adalah kali kedua bagiku. Sangkaan dapat disiapkan lebih awal ternyata meleset. ‘Proceeding Paper’ di’reject’ sebanyak dua tiga kali. Programming asyik menunjukkan ‘syntax error’ dari semester lepas. Lebih memeritkan jiwa tatkala esok waktu pembentangan, komputer tidak dapat berfungsi malah tidak dapat ‘On’ langsung sehingga kini. Keputusannya sewaktu pelajar lain sedang membentangkan projek mereka, aku sibuk menyiapkan slide pembentanganku. Waktu yang terlalu singkat. Terpaksa men’hakmilikperibadi’kan laptop sahabatku buat seketika waktu.

Mujurlah ada sahabat-sahabat yang membantu, “Salam. Ada apa-apa tak yang boleh ana bantu untuk projek anta?”, “Salam, ana ada kat JB, ada komponen yang tak cukup lagi? Boleh ana belikan”. “Litar dah siap ke belum? Ana nak tolong pateri nih”. Terharu rasanya mendapat sahabat-sahabat yang mampu mengerti dan memahami ini. Tapi sayangnya, yang bertanyakan mengenai litarku majoritinya dari kalangan pelajar jurusan awam, mekanikal atau bukannya dari aliran elektrik. Namun ianya cukup untuk menguatkan semangat yang tersisa ini. Bilik kolej kediamanku menjadi pusat pertolongan kecemasan, begitu ramai yang datang membantu. Syukur pada Allah kerana memberikan aku sahabat yang begitu memahami.

Jika semester lepas aku bermasalah dengan Penyelia, semester ini berhadapan pula dengan Panel. Panel tidak puas hati dengan projek yang dihasilkan. Projek yang tidak dapat berfungsi. Kesimpulannya 15 April 09 aku perlu membentang sekali lagi dengan syarat projek itu menjadi.


Ini yang membuatkan aku cemburu dengan teman-teman yang lain. Mengapa mereka bentang dengan projek yang tidak menjadi, terlepas dari masalah ini? Mengapa aku pula yang perlu berhadapan dengan masalah ini? Tak adil! Jika dilihat dari sudut ‘pasti ada hikmah yang tersembunyi’ sudah pasti jiwa menyatakan mungkin Panel ingin aku memiliki ilmu ini dengan mendalam dan juga mampu mencari masalah serta mampu menyelesaikannya. Mengapa limit switch tidak berfungsi, mengapa 7-segment memaparkan bentuk yang tidak sepatutnya, mengapa motor berfungsi dan kemudiannya berhenti pula, mengapa, mengapa dan mengapa perkara ini berlaku pada aku?!!

Pada tarikh yang dijanjikan, pembentangan PSM2 kali kedua untuk sesi kedua bermula. Berbekalkan programming yang ‘successfull build’ dengan bantuan Fazlan rakan sekelasku, projek yang agak kurang menjadi dipamerkan di hadapan Panel. Mengapa limit swith tidak berfungsi? Mungkin berlaku litar pintas ataupun ‘normally closed situation’. Mengapa 7-segment memaparkan bentuk yang tidak sepatutnya? Mungkin kesalahan menggunakan 7-Segment ‘common catode’ atau ‘common anode’. Mungkin juga kesalahan dari segi penggunaan ‘IC CD4543BE-convert BCD to 7-Segment’. Mengapa motor pusing terlalu laju? Sebab tidak dimasukkan litar PWM yang mengawal voltan masukan. Mengapa semua ini berlaku padaku? Mungkin ada hikmah di sebaliknya. Jadi? Aku diminta Panel untuk membentangkan sekali lagi, tetapi kali ini di hadapan Penyelia aku.

Walaubagaimanapun, setinggi-tinggi penghargaan buat sahabat-sahabatku yang sudi membantu: Palie Dzul Hilmi, Pali Samsudin, Jehe, Syafiq Mat Jap, Arip, Hasri, Amir, Fazlan, Nik Hasanul, Kyudri, Nik Azizon, Kema, Zaim, Firdaus, Azuwan, Syahidi, Helmi Adnan, Rizal, dan lain-lain yang membantu secara tak langsung.

“Ya Allah, Ya Tuhanku. Kurniakanlah sahabat-sahabatku ini dengan kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Kurniakanlah juga kepada mereka keselamatan di dunia dan di akhirat. Kukuhkanlah ikatan persahabatan yang telah terbina ini. Amin ya Rabbal ‘Alamin”.

PSM kali ini menguji keimanan, kesabaran, persahabatan, amalan, penyerahan diri kepadaNya dan lain-lain lagi yang bersifat pembentukkan jati diri. Sesungguhnya Allah menyembunyi hikmah kepada hambanya supaya hambanya berusaha.

“Perlukah Allah khabarkan kepada kita akan hasil kehidupan kita tanpa kita berusaha untuk mendapatkan redhaNya? Sudah pasti tiada lagi kemanisan dalam beribadah kepadaNya jika kita telah mengetahui di sebalik rahsiaNya”. Wassalam. Jadikan ini sebagai pengajaran.

1 comments:

Unknown said...

wah terbaik... mohon share :)

Post a Comment