Pages

Subscribe:

Friday, April 17, 2009

Misi Penyebaran Dakwah

Komposisi 23/50. Inilah yang dapat digambarkan setelah mengetahui keputusan penuh Pilihan Raya Kolej Kediaman (PRKK) yang telah diadakan bermula 26 Mei 2009 dan berakhir pada 1 April 2009. Tahniah diucapkan kepada seluruh perwakilan-perwakilan yang telah berjaya merangkul tanggungjawab sebagai Jawatankuasa Kolej Kediaman masing-masing.

Ini merupakan pertama kali diadakan Pilihan Raya bagi Kolej Kediaman yang terdiri dari lima Kolej Kediaman iaitu KK Perwira, KK Melewar, KK Tun Syed Nasir, KK Tun Dr Ismail dan KK Tun Fatimah. Mantan JKK yang berkepentingan untuk kebajikan mahasiswa lalu telah menyusunatur dan telah menghantar seramai 30 calon bagi 50 jawatan keseluruhan yang dipertandingkan. Lebih menarik hanya tujuh individu sahaja calon Mahasiswa yang kurang bernasib baik untuk meraih undi penghuni di kolej kediaman masing-masing.


5K untuk KK. Slogan yang dibawa oleh calon-calon dari mahasiswa ini. Apa yang dimaksudkan dengan 5K adalah Kebajikan, Keprihatinan, Ketrampilan, Kecemerlangan dan Kerjasama yang mencangkupi keseluruhan elemen penting dalam sesebuah organisasi yang bakal memimpin penghuni kolej kelak.



Merujuk kepada keputusan yang diperolehi petang 1 April, di KK Perwira seramai lapan calon yang dipertandingkan dan memenangi sebanyak lima kerusi. Manakala di KK Melewar seramai enam calon yang dipertandingkan dan hanya memenangi empat kerusi. Situasi di KK Tun Fatimah pula calon mahasiswa telah memenangi 6 kerusi dari 8 kerusi yang dihantar. Berbeza dengan KK Tun Dr Ismail yang mana mahasiswanya mungkin kurang berminat untuk mengaktifkan diri dengan sebarang aktiviti yang mana kesemua kerusi yang dipertandingkan menang tanpa bertanding dengan calon mahasiswa hanya menghantar dua orang calon. Ini bermakna tiada pilihanraya diadakan di KK Tun Dr Ismail. Lain pula di KK Tun Syed Nasir di mana calon mahasiswa menghantar enam calon dan keenam-enam ini berjaya meraih kerusi yang dipertandingkan. Ini menjadikan calon mahasiswa memenangi sebanyak 23 kerusi dari keseluruhannya sebanyak 50 kerusi. Boleh dikatakan hampir separuh.


Calon mahasiswa telah memenangi di keseluruhan jawatan Biro Kerohanian & Etika. Juga memenangi hampir semua di jawatan Pengerusi kecuali di KK Tun Syed Nasir yang mana calonnya dibantah oleh pencabarnya. Di Jawatan Timbalan Pengerusi pula dikuasai oleh calon mahasiswa di KK Perwira, KK Melewar dan KK Tun Syed Nasir. Bagi jawatan Bendahari pula, calon mahasiswa tidak begitu bernasib baik di KK Melewar dan tidak juga menghantar wakil di KK Tun Dr Ismail. Bagaimanapun Pilihan Raya Kolej Kediaman kali ini meriah dengan pelbagai situasi dan juga kontroversi yang telah sampai ke pihak pentadbiran dan Naib Canselor.

Dengan kemenangan yang hampir separuh ini bukanlah bertujuan untuk mendabik dada dan berbangga sebaliknya untuk menjadikan Jawatankuasa Kolej Kediaman sebagai satu platform agar dakwah Islamiyyah dapat disebarkan di peringkat akar umbi.

“Janganlah menarik orang kepada persatuan kelak mereka akan kelihatan kekurangan yang ada pada persatuan. Tariklah mereka ke arah Islam dan mereka akan tertarik dengan tawaran Islam”. Bermulalah sudah satu misi penting yang perlu dilakukan oleh perwakilan-perwakilan yang berjaya iaitu “Misi Penyebaran Dakwah” yang bermula dari saat ini.


0 comments:

Post a Comment