Pages

Subscribe:

Thursday, April 9, 2009

Melayu Umno luar bandar kekal sokong BN

Sejauhmana sokongan Melayu terhadap PR atau PAS di kampung-kampung tradisional.

Setelah menatap angka-angka undi (walaupun bukan rasmi, tetapi coraknya tetap begitu) di PRK Bukit Gantang, terasa dukacitanya. Dikhabarkan hanya 43% sahaja Melayu yang menyokong PAS walaupun calon yang dipertaruhkan bertaraf MB. 57% Melayu masih tetap setia dengan UMNO. Pola pengundian di DUN Trong menceritakan kepada kita tentang kekuatan UMNO di luar bandar. DUN Trong masih dikuasai oleh UMNO. Di manakah silapnya PAS sehingga masih gagal meraih undi Melayu di kawasan-kawasan sebegini. Kenapa penyokong PAS setempat yang juga merupakan sanak saudara merekapun masih gagal menambat hati mereka.

Ruang waktu selama 10 bulan ketika memerintah Perak gagal dimanfaatkan oleh PR. PR seolah-olah terlupa atau sengaja membiarkan dahulu orang-orang Melayu yang berwakil rakyat UMNO terasa yang mereka dianaktirikan oleh PR. Penyelia DUN dan ketua kampung gagal berfungsi dengan baik. Penyelia DUN seperti tidak mengerti akan tanggungjawabnya. Pimpinan parti pula sibuk memikirkan pengagihan tanah-tanah kurniaan dan pingat-pingat hari keputeraan. Sekarang apa dah jadi? Semuanya hilang begitu sahaja.

Selama PR memimpin negeri, anak buah di kampung terabai. Anak buah UMNO dilupa terus. Mula mencipta kroni. Mula ada perasaan tamak hakap haloba. Tidak sabar dan tidak nyempat-nyempat. Sekiranya DUN Perak dibubarkan, mampukah PR mencuri satu atau dua daripada 27 DUN milik UMNO? 27 DUN milik UMNO itu terletak di kawasan luar bandar. Sekiranya trend pengundi Melayu di DUN Trong diambilkira, memang sukar untuk PR menang di DUN milik UMNO.

Sekiranya benar DUN Perak akan bubar dalam masa 40 hari ini, apakah PR telah cukup bersedia? Sejauhmanakah program-program kemasyarakatan itu berkesan kepada penyokong UMNO. Seronokkah PR jikalau yang hadir di setiap program itu adalah mereka yang sememangnya mengundi PR? Tetapi inilah yang berlaku. Indah khabar dari rupa!

PR kurang dan terlalu kurang melakukan sentuhan hati kepada kumpulan umur 60-an. Tidak bolehkah PR lakukan ziarah berkala. Ziarah secara individu, bukannya secara berkumpulan. Libatkan yang ada hubungan kekeluargaan. Mula-mula tanya khabar. Mintak ayaq hangat secawan. Hulurkan biskut merry. Cicah. Tulat datang lagi. Minum yangat bancuh sendiri. Gorengkan pisang di dapurnya. Minggu depan datang lagi. Janjikan nak bawak pergi berkelah bersama keluarga di Ulu Licin, Beruas. Sebulan kemudian datang lagi. Datang dengan keluarga. Mesrakan anak kecil kita kepada mereka. Tolong kemaskan rumahnya lebih kurang mana yang patut. Insya Allah mereka akan rindukan kita. Apabila mereka telah rindukan kita, barulah kita sembang sikit-sikit tentang PR. Cara ini lebih berkesan daripada kita jemput mereka menghadiri majlis sambutan hari raya di premis-premis yang PR kena sewa. Masalahnya PR kurang sabar. Mahukan hasil segera. Cepat menyalahkan mereka yang tidak mahu mengundi PR.

Ada pimpinan PR yang kata, “Sumber kewangan kita terhad”.

Udah tahu terhad, janganlah buat program yang grand-grand. Banyakkah duit yang diperlukan untuk beli biskut merry dan berkelah di Ulu Licin? Lagipun duit itu diperabihkan kepada sanak saudara sendiri. Bukannya orang lain. Takkan itupun nak berkira.Tapi bolehkah PR lakukannya sekarang? (source: LINK)

0 comments:

Post a Comment