Pages

Subscribe:

Sunday, February 7, 2010

Bersama Kami Terajui MPP Universiti

Majlis Perwakilan Pelajar adalah satu jawatankuasa yang terdiri daripada mahasiswa yang memperjuangkan hak dan suara mahasiswa. MPP juga sememangnya menjadi perantara di antara Pihak HEP dan juga mahasiswa. Namun, apa yang dikesali adalah MPP yang hanya berpihak pada sebelah pihak sahaja iaitu lebih condong ke arah memperjuangkan kehendak Pihak Pentadbiran tanpa menghiraukan hak dan intergriti mahasiswa.

Sistem ‘Top-Down’ diamalkan oleh MPP yang condong ke arah Pihak Pentadbiran adalah sistem yang bersifat menjaga kepentingan sesuatu pihak dan tidak memberi apa-apa manfaat kepada mahasiswa. Amat rugilah bagi mahasiswa yang membayar yuran sedangkan mereka tidak diberikan informasi berkenaan ruang dan peluang untuk memanfaatkan segala kemudahan yang sepatutnya menjadi kegunaan mahasiswa. Sistem ‘Top-Down’ ini seharusnya disertakan bersama dengan sistem ‘Bottom-Up’ agar dapat menjadi ‘Check and Balance’ di antara kedua-dua pihak ini. Dan sistem inilah telah dengan relanya diabaikan oleh pihak Pentadbiran dan dibantu oleh MPP yang dikuasai oleh Aspirasi. Dengan ini Pro-Mahasiswa diwujudkan bagi mengembalikan suara dan hak mahasiswa dan bermottokan ‘Dari Mahasiswa Untuk Mahasiswa’.

04 Februari 2010 adalah penentu untuk MPP-UTHM pada penggal 2010 ini samada dikuasai Aspirasi ataupun Mahasiswa. Mahasiswa UTHM telah mengorak langkah dengan lebih jauh ke hadapan dan mendepani pelbagai mehnah dalam usaha mengembalikan hak dan suara mahasiswa. Bersesuaianlah dengan motto ‘Dari Mahasiswa Untuk Mahasiswa’ yang dilaungkan oleh mereka bagi menyatakan bahawa mereka cuba sedaya upaya untuk mewakili suara mahasiswa di universiti tercinta tanpa memerlukan campur tangan dari parti-parti politik luar.

Setelah melalui proses menamaan calon, sesi bantahan, berkempen dan kemuncaknya pada hari khamis iaitu 04 Februari 2010 yang menyaksikan persaingan sengit antara kedua-dua pihak ini. Keputusan muktamad bahawa kumpulan Aspirasi masih menjadi raja di UTHM untuk kesekian kalinya dengan memenangi 19 kerusi daripada 26 kerusi yang ditawarkan beserta 8 kerusi dimenangi tanpa bertanding oleh Aspirasi. Masyarakat kampus hanya dapat melihat 18 kerusi sahaja yang menjadi rebutan. 9 kerusi Umum dan 9 lagi adalah kerusi Fakulti. Pihak Mahasiswa menghantar 14 calon dengan 9 calon di kerusi umum dan 5 calon di kerusi Fakulti dan Pihak Mahasiswa hanya mampu meraih 7 tempat di MPP-UTHM iaitu 5 di peringkat Umum dan 2 lagi di Fakulti.

Ini tidak bermakna Calon Mahasiswa tidak diterima masyarakat kampus jika dilihat dari segi undian. Kerana undian tertinggi, kedua dan ketiga tinggi adalah milik Mahasiswa. Manakala dua lagi kerusi Mahasiswa di Fakulti Awam dan Fakulti Elektrik juga memiliki undian tertinggi. Mahasiswa UTHM dilihat berpotensi untuk menguasai keseluruhan MPP-UTHM jika momentum sebegini diteruskan lagi pada masa hadapan. Sekali lagi Mahasiswa berjaya mewujudkan ‘Gelombang Ungu’ di varsiti ini biarpun Calon Umum Mohd Hadi dan Janipal diserang dari segenap ruang yang wujud seperti banner disimbah cat, manifesto dipalsukan dan pelbagai lagi yang dilakukan oleh pihak-pihak tertentu. Namun, atas sebab untuk mewujudkan sistem ‘Top-down’ dan ‘Bottom-up’ serta ‘Check and Balance’ inilah yang membuatkan Mahasiswa memilih calon-calon yang berpotensi dalam kemahiran kepimpinan bagi mewakili suara mahasiswa untuk ditempatkan mereka di dalam MPP-UTHM dan diharapkan calon mahasiswa yang berjaya ini terus kehadapan dengan memartabatkan 'Harapan Mahasiswa'. Sesuai dengan warna ungu yang dipilih sebagai tema mereka yang membawa maksud 'Harapan'. Terus Berjuang.

0 comments:

Post a Comment