Pages

Subscribe:

Tuesday, September 28, 2010

Terima Kasih Cikgu

“Abang, tolong ajar macam mana nak buat soalan ini?” Satu suara menyapa. Aku kenal benar dengan suara itu. Itulah suara adikku. Aku berpaling ke arahnya sebelum mataku tertumpu kepada kertas yang dibawanya.

Kertas yang mengandungi beberapa soalan kecil, tertera di atasnya ‘Tugasan Individu’. Matapelajaran RekabentukLitar Bersepadu. Ada satu soalan yang dibulat besar pada nombor soalan, soalan itulah yang menjadi persoalan. Perlukan terjemahan. Aku duduk membetulkan kedudukanku dari berbaring. Kertas itu dicapai.

“Bila hantar?” soalku ringkas sambil mataku terus tertancap pada butir soalan itu.

“Esok” jawab adikku juga ringkas sambil tangannya menghulurkan sebatang pen. Inilah kelaziman para pelajar. Esok perlu hantar, hari ini baru buka buku.

Mindaku terus bermain. Cuba memecahkan kebuntuan ini.

Kertas kosong dicapai, melakarkan beberapa aksara dan ilustrasi untuk menjawab soalan itu.

Persoalan yang memerlukan kita melakukan langkah-langkah untuk merekabentuk litar bersepadu. Terdapat enam langkah kesemuanya. Peneranganku bermula dengan Truth Table, Boolean Expression, Logic Circuit, Transistor Logic Circuit, Euler Path dan akhirnya proses Stick Diagram. Banyak kertas terpakai digunakan bagi menjawab persoalan ini. Maka, selesailah satu soalan mudah yang mempunyai banyak langkah-langkah yang perlu dilakukan berhati-hati. Tersilap langkah, pasti kehilangan markah.

Aku serahkan kembali kertas soalan itu kepada adikku, bersama jawabannya. Anggukkannya memberi makna bahawa dia memahami penjelasanku.

“Terima kasih, cikgu!” kata adikku sambil membawa pergi segala perkakasannya ke dalam biliknya. Persoalan terjawab. Aku lega dapat membantunya.

‘Terima kasih, cikgu’. Terngiang-ngiang kata-kata itu di minda. Aku tersenyum sendiri. Memori lama menerjah kembali.


“Bangun....” laung ketua kelas.

Semua ikut bangun.

“Selamat pagi, cikgu!” ucap ketua kelas dengan lantang dan diikuti oleh semua pelajar. “Selamat pagi, Cikgu!”

“Baik. Semua boleh duduk.” Arah guru tersebut. Guru yang bernama Zafran Azizan mengajar bagi matapelajaran matematik. Tegas pengajarannya. Pantang ada pelajar yang tidur ketika dia mengajar, pasti rotan yang akan menjadi teman kepada pelajar itu.

“Hari ini saya akan buat satu kuiz. Semua keluarkan kertas kosong.” Kata Cikgu Zafran sebaik sahaja dia meletakkan bukunya di atas meja guru.

Berjalan ke tengah kelas.

Semua pelajar mengeluarkan kertas kosong dan bersedia menerima apa sahaja bentuk soalan.

Dengan perlahan Cikgu Zafran bergerak ke hadapan kelas dan melakarkan sesuatu di atas papan hitam. Soalan berkenaan masa. Melibatkan dua hari. 24 jam perlu diambil kira. 60 minit memainkan peranan dalam pengiraan itu. Semua pelajar kusyuk menyalin soalan tersebut. Selesai menyalin soalan, mereka terus mencari jawaban bagi persoalan itu.

Seperti biasa, kelas matapelajaran matematik bagi Tingkatan 3 Waja mempunyai sistem dan strategi yang berbeza dari kelas lain. Ia mengikut sistem pendidikan sekolah cina. Iaitu salah, denda.

40 orang pelajar dibahagikan kepada lima kumpulan kecil dengan setiap kumpulan mempunyai lapan orang ahli kumpulan. Aku ditempatkan di dalam kumpulan yang diberi nama Harimau bintang. Empat kumpulan lain diberi nama Singa, Gajah, Harimau Belang dan Badak sumbu. Nama-nama haiwan yang gagah berani. Melambangkan betapa gagahnya pemikiran pelajar-pelajar tingkatan 3 Waja.

Siapa yang dapat menyelesaikan persoalan itu, terus ke meja guru untuk disemak. Cikgu Zafran akan menanda kertas soalan setiap pelajarnya samada betul atau salah. Aku di kalangan pelajar pertengahan yang menuju ke meja guru. Masih ramai yang belum habis menjawab persoalan itu.

Setibanya aku di meja guru, Cikgu Zafran mula menanda kertas soalanku. Alhamdulillah. Aku berjaya. Soalan yang aku jawab memiliki jawaban yang betul. Aku terus menuju ke arah kumpulan aku, Harimau Bintang. Berkumpul bersama rakan-rakan sekumpulanku. Masih menanti ahli kumpulan yang lain.

Salah dan denda. Itulah prinsip pengajaran bagi kelas matapelajaran Matematik ini. Sesiapa yang menjawab soalan dengan jawaban yang salah, perlu berdiri di hadapan kelas bersama-sama mereka yang mempunyai jawaban yang salah.

Setelah semuanya selesai menjawab, Cikgu Zafran menuju ke hadapan kelas ke arah pelajar-pelajar yang memiliki jawaban salah. Seperti biasa, setiap orang yang salah jawabannya akan diberi ‘hadiah’ berbentuk rotan di tapak tangan. Empat ahli kumpulanku turut serta di antara mereka yang diberi ‘hadiah’ itu. Aku tersenyum melihat mereka dirotan, namun aku terlupa. Konsep yang digunakan juga oleh Cikgu Zafran ini juga adalah ‘Prinsip Berjemaah’. Sebahagian anggota badan terasa sakit, seluruh tubuh jua pasti akan merasa sakit.

“Kumpulan mana yang ahli kumpulannya sikit sahaja yang betul?” Soal Cikgu Zafran kedengaran di celah-celah ruang suara mereka yang menahan kesakitan setelah dirotan.

Aku memerhati sekeliling, memerhati bilangan ahli kumpulan lain sambil memerhati juga ahli kumpulan aku. Kumpulan aku yang berjaya menjawab dengan betul adalah seramai empat orang. Empat di dalam kumpulan dan empat lagi di depan kelas. Sedangkan ahli kumpulan lain yang dapat menjawab dengan betul adalah seramai lima hingga tujuh orang. Ini bermakna ahli kumpulan akulah yang paling sikit.

Laung Cikgu Zafran lagi, “Semua ahli kumpulan Harimau Bintang, dengan segala hormatnya, sila ke depan.” Perlahan-lahan kami berempat menuju ke hadapan kelas. Maka, kami juga turut diberikan hadiah ‘rotan’ di tapak tangan. Sakit tidak terkata. Perit sungguh terasa. Inilah Prinsip Berjemaah yang terlaksana. Susah dan senang sentiasa bersama. Ini juga mendorong ahli kumpulan yang mahir dalam pengiraan matematik untuk mengajar ahli kumpulannya yang lemah dalam matapelajaran ini. Tidak ada istilah ‘Aku pandai, kau bodoh’ dalam kelas ini. Semuanya berbentuk ‘win-win situation’, sama-sama pandai, sama-sama hebat.

45 minit berlalu. Kelas matematik tamat.

“Bangun....” laung ketua kelas.

Semua ikut bangun.

“Terima kasih, cikgu!” ucap ketua kelas dan diikuti oleh semua pelajar. Cikgu Zafran berjalan keluar kelas. Pelajar kembali duduk di tempat masing-masing sambil merenung dalam ke tapak tangan mereka. Aku tidak terkecuali.


Terhenti lamunan.

Aku memerhatikan kelender yang terpamer di dinding rumah. Tahun 2010. Memori itu adalah pada tahun 2000. Sepuluh tahun sudah berganjak. Pantasnya masa berlalu. Selepas graduasi pada tahun 2009. Aku kini sudahpun bekerja. PMR, SPM, Diploma dan Ijazah Sarjana Muda telahpun kulalui penuh suka dan duka. Banyak lagi memori yang masih tersimpan kemas. Tidak terjejas. Masih lagi jelas. Yang pastinya tidak akan kubiarkan terlepas.

Tersenyum sendiri apabila mengenangkan peristiwa itu. Memerhati tapak tangan yang sudahpun tidak berbekas dengan libasan rotan. Namun kenangannya tetap berbekas di dalam ingatan.

Guru. Pendakwah kedua selepas ibu dan bapa. Perlu dihargai sepenuhnya. Merekalah pewaris Nabi dan para Rasul yang terus-terusan menyebarkan ilmu di muka bumi ini. Bergunanya ilmu mereka tidak akan berakhir sehingga usia dunia ini berakhir. Demi melihat Islam diagungkan kembali setelah ilmu dikuasai. Dengan mengorak langkah untuk menjadi Mukmin Profesional dan sejati. Mulianya jasamu guru perlu dihargai.

Jam di dinding menunjukkan pukul 11.30 malam. Esok aku perlu ke kerja bagi melunaskan permasalahan yang tertangguh petang tadi.

Aku berjalan menuju ke bilikku.

Kembali merenung tapak tanganku.

Dengan perlahan aku bersuara dan berkata.

"Jasamu sentiasa di hatiku. Terima Kasih Cikgu!"


1 comments:

Putry Amouy said...

JOIN NOW !!!
Dan Dapatkan Bonus yang menggiurkan dari dewalotto.club
Dengan Modal 20.000 anda dapat bermain banyak Games 1 ID
BURUAN DAFTAR!
dewa-lotto.name

Post a Comment